Buticurile din sate tin la usa criza

In ciuda crizei economice, magazinele satesti se tin bine si in aceasta perioada, iar patronii acestora nu se plang nici de lipsa clientilor, nici de vanzari slabe. Nu exista sat in judetul Prahova care sa nu aiba cel putin doua magazine mixte si tot atatea birturi. Locuitorii de la sate, majoritatea pensionari, in ciuda veniturilor mici, cumpara de nevoie paine, ulei, mezeluri, detergenti, cafea etc. Cel mai bine se vand produsele ieftine, desi raportat la preturile din oras, multe produse sunt putin mai scumpe. In timp ce la oras micile magazine de cartier sunt sufocate de hipermarketuri, in mediul rural magazinele satesti vand produse in medie de 1.500 de lei pe zi, in special alimente. Potentialul dezvoltarii unei afaceri in mediul rural este destul de mare. Concret, in doua sau trei magazine existente intr-un sat de circa 700-800 de locuitori se pot vinde tot felul de marfuri, in special cele ieftine, cu adaosul comercial pe care il hotaraste fiecare patron, pentru simplul fapt ca nu prea exista concurenta. In plus, taxele si impozitele sunt foarte mici, deoarece in general aceste magazine sunt infiintate pe terenul propriu al intreprinzatorilor. Cunoscand cerintele localnicilor, patronii ofera spre vanzare doar marfuri cautate. “La noi in comuna sunt si magazine, si crasme, si toate merg bine. Nu pot sa zic foarte bine, dar in orice caz niciuna dintre ele nu a dat faliment si speram sa nu dea”, ne-a declarat patroana unui magazin din comuna Magureni. “In general se cer produsele ieftine. Painea se vinde cel mai bine, apoi mezelurile, in special cele mai ieftine, cum este cazul salamurilor de porc, de vara sau parizer”, ne-a declarat Elena, vanzatoare intr-un magazin din Scorteni. “Eu sunt multumit de vanzari ! De obicei, cei mai multi clienti vin dimineata, seara si in weekend. Dar varful de vanzari este atins cu ocazia sarbatorilor, cand se vand ca painea calda orezul, uleiul si alte produse alimentare”, ne-a spus Nicolae Bercaru, patronul unui magazin mixt din comuna Rafov. In general, marfurile nealimentare se vand cel mai greu, cu exceptia detergentilor – de aceea raman pe rafturi uneori chiar ani. De aceea, magazinele de la tara nici nu se prea aprovizioneaza cu astfel de produse. In cazul in care clientii nu au bani pe moment, marfa este data si pe incredere, fiind trecuti intr-un caiet, urmand sa plateasca in ziua de leafa sau de pensie.
Alex POLICALA