
50 de morti pe soselele Prahovei si 157 de persoane – grav ranite
Este inuman sa faci un bilant pe soselele Prahovei, de genul, “In primele 6 luni ale lui 2009 au murit 3,6 oameni”, indiferent cat de statistician ai fi. Sau ca, in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, numarul celor care si-au gasit sfarsitul pe sosele a scazut cu 21, ceea ce ar fi un semnal pozitiv. Pe de alta parte, faptul ca s-a redus numarul mortilor, de la 71 in perioada ianuarie –iunie 2008, la 50 de morti, corespunzator aceleiasi perioade, in 2009 ar fi un lucru de bun augur ? Sau, a invoca expresia “O viata nu valoreaza nimic, dar nimic nu valoreaza cat o viata” poate servi drept argument tributului platit fie neatentiei la traversarea strazii, fie inconstientei celor care calca acceleratia pana la blana, fie nebunilor care sunt gasiti conducand cu o alcoolemie de peste 1 la mie alcool pur expirat in aer. Desigur, ultimilor li se intocmeste dosar penal, iar victimelor li se fac pregatiri pentru inmormantare…
Asadar, comparativ cu primele sase luni ale lui 2008 cand in Prahova s-au inregistrat 188 de accidente, soldate cu 71 de morti si 157 de raniti grav, in 2009, in aceeasi perioada, bilantul este si optimist, si pesimist: a crescut numarul accidentelor la 197, a crescut numarul celor grav raniti – 184 si, cum scriam, a scazut numarul mortilor.
Cauzele au fost si sunt aceleasi de cativa ani incoace: viteza neadaptata la conditiile de drum, patrunderea pe contrasens, neasigurarea in intersectii si, desigur, neatentia pietonilor. Ba, se pare ca, mai nou, una dintre principalele cauze generatoare de accidente o constituie indisciplina pietonilor fiindca, sa fim seriosi, nu putem arunca totul in carca soferilor, indiferent ca sunt… portiere de biserica sau nu.
A face un bilant al mortilor pe soselele Prahovei – drumurile nationale, judetene sau de pe strazile Ploiestiului – a devenit, de vreo 20 de ani incoace, un fel de recensamant. Si, indiferent daca cifra scade sau creste, in fiecare luna, trimestru, semestru, nu s-a inregistrat o “crestere zero”.
Moartea-i aceeasi intr-un Trabant sau Q7
De asemenea, seful Biroului Politie Rutiera, comisar Costin Tatuc, a facut, in ultimii ani, fel de fel de statistici. A ramas mirat de politetea de care dau dovada soferii pe soselele din strainatate, iar cand ajung in Romania, parca-s loviti de streche. Pe de alta parte, daca in urma cu trei ani, se arata optimist in ceea ce priveste refacerea infrastructurii – “una dintre principalele cauze ale accidentelor” – mai nou se arata uimit de indiferenta in a fi montate niste separatoare de sens pe tronsonul Potigrafu – Ploiesti. Conform acestuia, in 2008, au fost mai multe accidente soldate cu mai multi morti, fata de 2007, pe respectiva portiune de drum. Si, desigur, o concluzie care se impunea: “ Cei dusi ar prefera sa plateasca, zilnic, cate-o amenda, numai sa fie, inca, in viata”.
Lucru de care tin cont, fara sa plateasca vreo amenda, cei vii, raniti mai putin grav, ori scapati cu viata ca prin minune, fiindca au avut zile, cum se spune.
Iar indemnuri gen “Prioritate are viata!”, „Stop consumului de alcool!”, „Ganditi-va de doua ori inainte de a intra intr-o depasire!” par a fi doar recomandari de genul tutunul dauneaza grav sanatatii, si cam atat.
Primii in Europa
Inainte de a ne tot prevala de sloganul desuet “Europa este cu ochii pe noi”, este bine sa fim si noi cu ochii pe ea, cat timp statisticile arata ca, in 2008, fata de 2007, numarul mortilor in accidente rutiere a crescut, Romania mentinand “trendul” de 150 de morti la un milion de locuitori si situandu-se pe primele locuri intre tarile din Uniunea Europeana, fata de numai 80, in tarile membre. Asadar, in timp ce la altii scade numarul mortilor, la noi creste. Cauze multiple si, daca este sa ne intoarcem la cuvintele sefului Politiei Rutiere Prahova, comisar Costin Tatuc, exista o ecuatie “om- infrastructura – masina”.
* * *
Asadar, in primele sase luni ale lui 2009, numarul mortilor este “pe minus”. Cu 21. “ Doar” 50 au trecut in lumea celor drepti. “Numai Dumnezeu ar putea opri nebunia de pe DN1 !“, a fost, candva, expresia folosita de catre unul dindre lucratorii serviciului din cadrul Biroului Politie Rutiera Prahova. Dumnezeu nu este, insa, agent de circulatie, iar in ecuatia amintita “om – infrastructura- masina”, razna nu o poate lua decat omul.
“O viata nu valoreaza nimic, dar nimic nu valoreaza mai mult decat o viata”. Sa te bucuri pentru scaderea mortilor de la 71 – in 2008, la 50 – in 2009, in intervalul ianuarie – iunie, sau sa te intristezi pentru cresterea numarului de accidente si a celor raniti grav ? Adevarul poate fi la mijloc. Acolo, unde ar trebui montate separatoarele de sens.
Fl.TANASESCU














