In practica notariala a ultimilor ani au aparut, tot mai frecvent, cazuri in care unele persoane se folosesc, cu rea-credinta, de identitatea altora, prezentand documente de identitate falsificate in vederea incheierii unor acte de dispozitie, profitand de imposibilitatea notarilor publici de a le verifica autenticitatea. Ca urmare a incheierii actelor notariale pe baza unor documente de identitate false „au fost prejudiciati adevaratii titulari ai drepturilor de proprietate ce s-au instrainat, acestia fiind pusi in situatia de a face demersuri pentru anularea actelor astfel intocmite. Uneori, efectele nulitatii au afectat si pe dobanditorii de drepturi, deoarece instantele nu au retinut, intotdeauna, ca acestia le-au dobandit cu buna-credinta „– se arata intr-un comunicat al Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania.
Pentru diminuarea fenomenului infractional privind falsul de identitate, specialistii Ministerului Administratiei si Internelor, impreuna cu cei ai Serviciului de Telecomunicatii Speciale si ai Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, au elaborat solutia tehnica ce permite compararea informatiilor transcrise in cartile de identitate romanesti ale persoanelor care se prezinta in fata notarului public cu datele existente in baza de date nationala de evidenta a persoanelor. Aplicatia informatica va permite validarea codului numeric personal, a seriei si a numarului actului de identitate si afisarea catre notarul public a fotografiei posesorului actului de identitate. „Acest sistem de verificare a validitatii actelor de identitate va veni, in primul rand, in sprijinul cetatenilor, in calitate de beneficiari ai actului notarial, intrucat retelele infractionale de genul <> vor avea o piedica in plus in a mai putea insela vigilenta notarilor publici, substituindu-se adevaratilor proprietari”, se arata in finalul comunicatului.
C.D.