Trenurile pentru calatori au intarziat trei ani!

Transportul pe caile ferate romanesti este departe de standardele europene. Lipsita de investitii si vointa si traind doar cu subventii de la stat, societatea CFR Calatori inregistreaza caderi in fiecare an. In plus, isi pierde clientii in favoarea transportului rutier. Datele companiei arata ca la fiecare o suta de kilometri parcursi, un tren de calatori a intarziat aproape doua minute. In total anul trecut, trenurile au acumulat o intarziere de 900 de zile. Potrivit contractului de activitate pe perioada 2008-2011, in primul din acesti ani, volumul intarzierilor a fost de “1,9 minute la o suta tren-kilometru”. Insumat la totalul traficului feroviar de persoane, de 68,22 milioane tren-kilometru, rezulta ca trenurile de calatori au insumat, in 2008, o intarziere de 900 de zile. “Intarzierile sunt cauzate in mare masura de starea precara a caii ferate din Romania. Cand se face mersul trenurilor acesta ia in considerare starea infrastructurii de la acel moment, insa, pe parcursul anului, aceasta se degradeaza si apar intarzieri”, declara Stefan Roseanu, secretar general al Asociatiei Feroviare din Romania. Potrivit acestuia, ca urmare a neacordarii sumelor necesare cofinantarii proiectelor de reparatii din fonduri ale Bancii Mondiale, anul trecut s-a reusit repararea a doi kilometri de cale ferata din totalul de 114 km programati. Oricum, trenurile sunt departe de viteza medie proiectata pentru actualul sistem de infrastructura. Inainte de 1990, standardul de viteza medie era de 91 kilometri pe ora, pentru ca acum media sa fie de circa 74 kilometri.
Potrivit noilor norme europene, din 2012, pasagerii vor fi despagubiti pentru intarzierile de tren, in vreme ce la nivel european lucrul acesta va fi valabil din decembrie a.c.