„Votul uninominal, un principiu bun,
scris de amatori!”
– Domnule prof.univ.dr. Ioan Muraru, pentru ca suntem intr-o perioada cand se discuta mult despre efectele nefaste ale votului uninominal, va rugam ca, in calitatea dv de Avocat al Poporului, de fost presedinte al Curtii Constitutionale si de membru al colectivului care a elaborat Constitutia Romaniei dupa decembrie 1989, sa ne spuneti de ce credeti ca votul uninominal, aplicat pentru prima data la recentele alegeri parlamentare, a generat rezultate neasteptate si, ca atare, mari nemultumiri?
– Cu riscul de a va dezamagi, dati-mi voie sa mentionez ca aceasta este o problema in care nu vreau sa ma implic. Un singur lucru, insa, va pot spune: Legea electorala aplicata la recentele alegeri parlamentare a avut un principiu bun – votul uniniominal – dar a fost scrisa de niste amatori! In rest, cum spuneam, nu ma pot implica deoarece raspunsurile la o astfel de intrebare trebuie sa vina de la Biroul Electoral Central sau de la Comisiile de validare ale Senatului si Camerei Deputatilor, chiar in situatiile in care, cum deja se aude, unii nemultumiti ar recurge la solutionari in instante.
– Exista si destule exprimari referitoare la faptul ca stabilirea premierului si, implicit, a Guvernului, ar fi doar la mana presedintelui statului. Cum comentati o astfel de opinie?
– Limbajul politic – in aceasta situatie – este coerent din punct de vedere strict juridic; desemnarea premierului si a Guvernului este foarte bine stabilita in Constitutie, si unul, si celalalt fiind rezultatul negocierilor a trei mari parti: partidele politice parlamentare, Presedintele statului si Parlamentul. Astfel, partidele politice negociaza cu presedintele – si fireste, negociaza si intre ele. Dupa negocieri, presedintele desemneaza un candidat pentru functia de prim-ministru care are obligatia ca, in termen de 10 zile, sa prezinte Parlamentului lista Guvernului si programul de guvernare si, totodata, sa solicite votul de incredere al Parlametului. Si, daca Parlamentul a acordat incredere premierului desemnat si programului de guvernare prezentat, atunci presedintele numeste Guvernul. Totul este foarte clar si normal. Cu alte cuvinte, nu poate exista un guvern fara acordul celor trei parti pe care le voi mentiona din nou – partidele politice parlamentare, Presedintele si Parlamentul tarii.
Leon CHIRILA