Mos Craciun este versiunea mai noua a Sfantului Nicolae (in engleza: Santa Claus) care si-a facut aparitia in secolul I. El imparte cadouri tuturor copiilor in noaptea de Craciun (de 24 spre 25 decembrie). Chiar daca mitul poate varia de la zona la zona, in special in functie de clima in perioada Craciunului (care pleaca de la o iarna inghetata in emisfera nordica si ajunge la o vara calduroasa in emisfera sudica), in general ni-l imaginam pe Mos Craciun ca fiind imbracat intr-un costum rosu, avand o barba lunga si alba si locuind intr-o tara nordica ( mai frecvent in Finlanda sau in Canada). Spiridusii il ajuta la pregatirea cadourilor. El imparte cadourile cu ajutorul unei sanii zburatoare, ce este trasa de reni (sau pe o plansa de surf in Australia). Mos Craciun intra in case prin horn (daca exista unul) si pune cadourile sub Pomul de Craciun sau in cizmele pregatite special pentru aceasta. Nu este clar cand si pe ce cale a patruns mitul lui Mos Craciun in obiceiurile romanesti. In orice caz, Mos Craciunul romanesc, cu plete dalbe, nu are alura unui yankeu publicitar, sania lui nu este trasa de reni, in cel mai bun caz de cerbi. Astazi nu poate fi despartit – nici in imaginatia copiilor, nici in pregatirile parintilor – de sarbatoarea Ajunului (seara de 24 decembrie). Un rol important in crearea mitului l-a avut pastorul american Clement Clarke Moore, autor al unui poem care il prezenta pe Sfantul Nicolae ca si un personaj simpatic, dolofan si zambitor, care imparte cadourile din sania sa trasa de reni. Publicat pentru prima data in ziarul Sentinel din New York pe 23 septembrie 1823, poemul a devenit in anii urmatori foarte cautat, ajungand in mai multe cotidiane din Statele Unite, dar fiind si tradus si publicat in intreaga lume. In 1860, cotidianul Harper’s Illustrated Weekly a publicat un desen al lui Santa Claus, imbracat intr-un costum rosu ornat cu nasturi negri si cu o curea din piele. Timp de aproape 30 de ani, Thomas Nast, desenator si caricaturist al ziarului, va ilustra prin sute de desene toate aspectele legendei lui Mos Craciun si va da mitului principalele sale caracteristici vizuale. Nast este si cel care a “stabilit” in 1885 ca resedinta lui Mos Craciun se afla la Polul Nord.Aceasta idee a fost preluata anul urmator de scriitorul George P. Webster. In Italia, intr-o emisiune televizata pentru copii, s-a demonstrat in mod “stiintific” – pe baza datelor fizice de viteza si calcul al timpului necesar pentru impartirea darurilor – inexistenta lui “Babbo Natale” (Mos Craciun), ceea ce a provocat dezamagirea copiilor si indignarea parintilor. Aceasta “demonstratie” este inclusa si in articolul din Wikipedia italiana dedicat lui “Babbo Natale”, cu concluzia stupida: Babbo Natale è morto! In 1931, Mos Craciun a primit o noua alura printr-o campanie publicitara, desfasurata de compania Coca-Cola. Desenatorul Haddon Sundblom i-a dat lui Mos Craciun o burta durdulie, un aer jovial, costumul sau rosu si o atitudine toleranta. In urmatorii 35 de ani, Coca-Cola va difuza astfel de portrete ale lui Mos Craciun in presa scrisa. Chiar si in ziua de astazi, Coca-Cola, foloseste aceeasi imagine a lui Mos Craciun in spoturile publicitare realizate cu ocazia Sarbatorilor de iarna.
Iata cum i se spune in diverse tari lui Mos Craciun:
Afganistan – Baba Chaghaloo; Africa de Sud – Vader Kersfees; Albania – Babadimri’; Armenia – Gaghant Baba; Bosnia si Hertegovina – Deda Mraz; Brazilia – Papai Noel; Bulgaria – Dyado Koleda; Chile – Viejito Pascuero; Danemarca – Julemanden; Egipt – Papa No