Lansata cu tam-tam in decembrie, telegondola din Sinaia se invarteste in gol. Pe masura ce timpul trece, atat ea, cat si microbuzele achizitionate pentru transportul in comun se dovedesc a fi un fiasco. Nu un fiasco oarecare, ci unul de peste 8 milioane de euro.

Microbuze de marfa

Din centrul orasului Sinaia se poate ajunge la telegondola cu un mijloc de transport de asemenea dat de curand in folosinta: microbuzele Primariei. Sosesc la intervale rare, din 20 in 20 de minute, iar cand sosesc… de n-ar mai fi sosit! Au podeaua foarte inalta, pensionarii canonindu-se indelung inainte de a se vedea inauntru. Mai intai incearca sa se urce cu piciorul stang, apoi cu dreptul… In care dintre ele le-a ramas mai multa putere? Nerabdatori, ceilalti calatori ii imping de jos sau ii trag de sus. Imbarcarea nu e gata! Mai trebuie inchisa usa. Culiseaza greu, trebuie trasa de cineva cu forta. „Sunt microbuze de transport marfa transformate in microbuze de transport calatori. Din cauza asta sunt atat de rigide, da relatii un sofer, un pic rusinat de supliciul semenilor sai. Au fost fabricate in Turcia si modificate la Bucuresti. Doar firma Iveco face microbuze pentru persoane, ceilalti – numai autobuze si autocare. Noi am cumparat furgonete de la Ford, pe care le-am modificat”. Cu chiu, cu vai, microbuzul ajunge pe Drumul Cotei, face o cotitura in unghi ascutit si-si sfarseste traseul in fata unui povarnis. Usa se deschide pentru ultima oara. „Impingeti cu umarul in ea, altfel nu merge!”. Tup, tup, pasagerii sar din masina. Un indicator din carton ii orienteaza catre telegondola, pe o panta mocirloasa. Chiar pe-acolo? Daca asa zice semnul!
Ligheanul
E un urcus anevoios, pe un drum „pavat” cu margaritar, zloata si noroi. Cu fiecare pas in plus, in fata ochilor prinde contur o deschizatura bizara. O vale sferica creata prin defrisari, desteleniri si terasari. Uite si telegondola! Mai exact gondolele. Cabinele roz defileaza la o inaltime de 20 de metri. Cele care vin de sus incetinesc, cele care urca isi iutesc ritmul. Cu mici si nesemnificative exceptii, sunt goale.
O muzica surda, intretaiata de niste comentarii zeflemitoare, se desira din doua portavoce. Probabil, un post de radio. Undeva, in dreapta, doua utilaje scurma pamantul, dezradacinand buturugile ramase in urma unei defrisari proaspete. Un utilaj isi paraseste locul. Vine dupa el cu un pom. Copacul doborat, lung, subtire si desfrunzit, e remorcat pana la un palc de muncitori. Mecanicul se da jos din masina si desface sufa cu care a tarat arborele. Taietorii preiau copacul si se-apuca sa-l faca felii. Intre doua zumzaieli de drujba, se asaza cu fundul pe busteni si spun glume cu Elodia. „O stiai?”. „N-o stiam!”. „Ha-ha-ha!”. Intreaga vale rasuna ca un lighean spart.

Fotografiatul interzis!

In parcarea de la baza telegondolei, sunt doar cateva masini. Vreo 15. Unele au fost protapite pe un mal de pamant. Altele, insirate in apropierea statiei de plecare. Felul in care gondolele vin si pleaca goale formeaza un spectacol straniu, stiintifico-fantastic. Usile se deschid lent, cu un zgomot discret, si se inchid in aceeasi maniera, sigiland inauntru iluzorii colete de aer. Unul dupa altul, pachetele cu neant sunt trimise la Cota 1.400. Vassst – zuuuum – vassst! Cutiutele vide, viu colorate, se unduiesc in eter, intr-o rutina nebuneasca. Pare ca este un divertisment gandit pentru lumea minerala, in care metalul, plasticul si sticla sunt date huta pe munca oamenilor.
La statie, isi fac de lucru cativa mecanici. „Plecati de aici, nu aveti voie sa ne faceti poze”, cere unul dintre lucratori. Sunt vreo trei. Plus o casierita. Poarta niste geci albastre pe spatele carora e scris „Primaria Sinaia”. „Va rog sa plecati de-aici! Sa nu mai spun o data!”, repeta, amenintator, barbatul. Iese din tarcul statiei si se apropie. Are o privire lacrimoasa, obosita si exasperata. „Nu se-aude? Am zis sa plecati!”. Se-ndeparteaza.

Clientii

Cat costa un bilet la telegondola? 18 lei dus-intors. 10 lei dus. Copiii de pana la 12 ani au reducere de 50 la suta. Cei care n-au implinit 5 ani calatoresc gratis. O familie numeroasa – de unde o fi rasarit? – vine la casierie. Mama are o poseta cat toate zilele. Tata – doar o borseta, incinsa in dreptul taliei. Pe cap – o sapca, in picioare – niste adidasi. Cei mici calca smechereste, tinandu-si mainile in buzunare. Familionul se holbeaza putin la preturi, apoi pater familias intreaba: „Ne bagam?”. Mama raspunde „Ne bagam!”, si-ncepe sa scormoneasca in poseta dupa portofel. Cumpara cinci bilete dus-intors. Lucratorii sunt fericiti sa-i preia, ca si cum intrusii acestui peisaj pustiu ar fi pasagerii de lux ai unui transatlantic. Copiii ezita in fata ofertei: care gondola o fi mai buna? Cea goala care tocmai trece prin fata lor cu usile deschise, cea goala care urmeaza sa soseasca in statie sau cea goala pe care tocmai au scapat-o? Se urca in prima si sunt luati pe sus, purtati ca un trofeu de masinaria obisnuita sa se-nvarteasca fara noima. Levitand in culcusul aerian, micutii pot fi vazuti cum se muta neastamparati de pe-o bancheta pe alta.

Incasarile de pana acum

Dan Motoc, directorul societatii Transport Urban Sinaia, societate care gestioneaza telegondola ne-a spus: „De la punerea tele-gondolei in functiune, incasarile nu au fost foarte mari. Un miliard si ceva cred ca avem pana acum. Stie contabila. In weekend, e ceva mai bine. E binisor. In cursul saptamanii, insa, au fost zile foarte slabe, cu incasari in jur de 3-4-5 milioane lei vechi. M-am interesat si la Brasov: e la fel. A fost perioada aceea de sarbatori cand a mers bine, in rest – slabut. Pe ianuarie, slabut. Nu e, insa, ceva de speriat. Pentru oras e o treaba buna. Mai este de lucrat la infrastructura, mai este de lucrat la parcare, de amenajat alei, indicatoare, mai sunt chestii de pus la punct. Dar instalatia e foarte buna… Inca nu putem sa va spunem care sunt costurile de utilizare. Contractul cu Electrica este in curs de a fi finalizat. Si noi suntem foarte curiosi sa vedem cat o sa fie factura de consum electric. O asteptam cu nerabdare. Acolo o sa fie costul cel mai mare, zic eu”.
Telegondola din Sinaia nu deserveste nicio partie. Cea lansata tot in decembrie, in Azuga – de care primarului Vlad Oprea nu-i place sa auda – deserveste trei partii si a avut, pana acum, incasari de peste 7 miliarde de lei vechi. Un nou pachet cu aer a plecat catre Cota 1.400. Drum bun!
Ionut STANESCU