• 50 de milioane de euro – pierderi zilnice
Greva mecanicilor de locomotiva din caile ferate germane a intrat in cea de-a treia zi, devenind astfel cea mai lunga din istoria Germaniei. Aceasta afecteaza atat milioanele de navetisti, cat si turistii si transporturile de marfuri.
Greva cauzeaza pierderi in valoare de 50 de milioane de euro pe zi, cu o crestere accelerata pe masura ce greva dureaza din ce in ce mai mult, pierderile putand ajunge la 500 de milioane pe saptamana.
In afara de navetisti si turisti, greva afecteaza si transporturile de marfuri, in special pe cele ale companiilor a caror activitate depinde mult de livrarea la timp a materiilor prime si a subansamblelor. Astfel, Audi a anulat unul dintre schimburile de lucru din cauza acestor intarzieri care au dus la o lipsa a subansamblelor destinate productiei.
Oficialii GDL (Gewerkschaft Deutscher Lokomotivfuhrer, sindicatul mecanicilor de locomotiva) au anuntat ca doresc incheierea unui acord specific pentru cei 34.000 de membri ai sai, separat fata de cel convenit in trecut pentru restul de 195.000 de lucratori din caile ferate, care asigura o crestere cu 4,5% a salariilor.
Pentru mecanicii de locomotiva, GDL doreste o crestere salariala de pana la 31 de procente, motivand ca membrii sai sunt platiti mai putin prin comparatie cu cei ai altor tari membre a Uniunii Europene. In schimb, Deutsche Bahn a declarat ca a facut deja publica, de acum o luna, oferta finala: o crestere salariala de 10% insotita de o “prima” in valoare de 2.000 de euro.
Oficialii Deutsche Bahn au anuntat ca vor da in judecata sindicatul GDL si ca vor cere despagubiri in valoare de 5 milioane de euro, cauzate de greva.
• Trafic de cosmar la Paris
Transportul pe caile ferate din toata Franta a fost si ieri puternic perturbat de greva feroviarilor, intrata deja in a doua saptamana. Mai multe sindicate au acceptat insa, ca incepand de maine, sa poarte negocieri cu autoritatile, pentru iesirea din criza.
Feroviarii si angajatii de la transportul in comun din Paris protesteaza fata de reforma sistemului de pensii propusa de presedintele Nicolas Sarkozy.
Potrivit presei pariziene, in capitala franceza, ieri dimineata, a circulat numai un metrou din trei, iar la suprafata, transportul cu autobuze a fost redus la 35 la suta. Toate acestea au dus din nou la un trafic de cosmar, mai ales in regiunea pariziana, unde se inregistrau ambuteiaje pe o distanta totala de 240 de km. De la primele proteste ale feroviarilor, cota de popularitate a presedintelui Sarkozy a scazut cu 5 procente, potrivit unui recent sondaj. Doar 51 la suta dintre francezi mai au incredere in presedintele lor.