La recentul Festival „Sinaia forever”, Muzeul National Peles a fost partener al evenimentului deoarece, dupa cum aprecia doamna Rodica Rotarescu – directorul institutiei, „Pelesul si Pelisorul nu puteau lipsi din povestile tematice ale festivalului”. Dar, daca Pelesul a fost „batut” atata vreme de foarte multa lume, de aceasta data, vioara intai, in parteneriatul pe care muzeul sinaian l-a acceptat cu administratia locala pentru publicul participant la festival, a fost Pelisorul. „Dupa cercetari ample – spunea doamna Rotarescu – putem deschide noi spatii pentru public, iar pe cele vechi le-am reamenajat, dupa ce am obtinut noi date despre viata, activitatea si obiceiurile celor care au locuit in Pelisor. Si toate trebuie vazute, pentru ca ele fac parte integranta din istoria noastra!” Iar pana le veti vedea sau revedea, inca si inca o data, ne permitem sa consemnam cele cateva date, foarte sumare, mentionate chiar in prezentarea pe care conducerea Muzeului National Peles o face…Pelisorului, castelul principilor de altadata.
«CASTELUL PELISOR este parte integranta a vastului ansamblu arhitectonic creat de Regele Carol I, pe valea paraului Peles, intr-o perioada ce se suprapune, practic, intregii sale vieti traite in Romania. Fosta resedinta de vara a Principilor Mostenitori, Ferdinand si Maria, Pelisorul a fost construit intre anii 1899-1902 si inaugurat in mai 1903. Comanditarul castelului a fost Regele Carol I, iar principalul arhitect – cehul Karel Liman. Daca arhitectura exterioara se aseamana cu cea a Pelesului, respectand, in mare, canoanele neorenasterii germane, decoratia interioara – conceputa de Maria in diverse perioade (1902-1903), (1925-1928), in stil Arta 1900 – ilustra crezul ei in materie de frumos. In testamentul moral adresat “Tarii si Poporului roman”, Regina marturisea: “Daca toate cele frumoase va vor aminti de mine, voi fi pe deplin rasplatita pentru dragostea ce v-am purtat-o caci, pentru mine, frumosul a fost un crez”.
Cutezatoarele demersuri artistice ale Mariei nu au avut, ca la Carol I, pretentii civilizatoare sau de exemplaritate, ele au fost manifestarea spiritului sau nonconformist, deschis catre nou, doritor de libertate.
Ferdinand – Victor – Albert – Meinard s-a nascut la 24 august 1865, la Sigmaringen, ca al doilea fiu al printului Leopold de Hohenzollern, fratele mai mare al regelui Carol I, si al printesei Antonia, infanta Portugaliei. In 1889, s-a stabilit in Romania, in calitate de mostenitor al Coroanei. Trei ani mai tarziu, s-a casatorit cu Maria de Edinburgh (Missy), printesa de Saxa – Coburg – Gotha, nascuta la 29 octombrie 1875, fiica ducelui Alfred de Edinburgh (al doilea fiu al reginei Victoria a Marii Britanii) si a ducesei Maria Alexandrovna (unica fiica a tarului Alexandru II al Rusiei si a printesei Maria de Hessen).
In anul 1914, la moartea regelui Carol I, Ferdinand si Maria devin rege si regina si vor fi incoronati la Alba-Iulia, la 15 octombrie 1922, ca suverani ai tuturor romanilor. Vor continua sa locuiasca, in perioada de vara, in acest “DREAM HOUSE” si tot aici isi vor gasi sfarsitul, intre obiectele dragi, incarcate de simboluri, ce le-au umplut viata.
Intre 1948 si 1953, Castelul Pelisor a fost inchis pentru inventarierea bunurilor, pentru ca, mai apoi, sa devina casa de creatie pentru membrii Uniunii Scriitorilor din Romania. La sfarsitul anilor ‘60, odata cu amenajarea resedintei prezidentiale de la Foisor, Pelisorul va fi si el supus lucrarilor de restaurare si modernizare, devenind casa de oaspeti pentru sefii de stat invitati in Romania. Acest statut a fost mentinut pana in 1993, cand a trecut in administrarea Ministerului Culturii, fiind deschis publicului vizitator in luna februarie a.c.
Muzeul, cu o valoare inestimabila, ce cuprinde o valenta istorica, o alta memorialistica si una artistica, constituie o importanta componenta a zestrei culturale a poporului roman».
Leon CHIRILA














