
Limba latina revine in slujbele catolice
Papa Benedict al 16-lea a autorizat, printr-un decret, folosirea mai ampla a vechii liturghii in limba latina. Aceasta concesie facuta conservatorilor a starnit deja nemultumire in randul credinciosilor romano-catolici, dar si al liderilor comunitatilor evreiesti.
Grupurile catolice mai liberale s-au declarat ingrijorate, in timp ce traditionalistii au salutat decizia. Un lider proeminent al comunitatii evreiesti a criticat prezenta in vechea liturghie in limba latina a unei rugaciuni ce cheama la convertirea evreilor, spunand ca textul este jignitor si poate impiedica reconcilierea istorica dintre catolici si evrei. Decizia suveranului pontif, se afirma in textul decretului, vine in intampinarea cererilor de la credinciosii traditionalisti si ii obliga pe preotii parohi sa tina slujba in limba latina.
Cel de-al doilea Conciliu de la Vatican, desfasurat in perioada 1962-1965, a inlocuit limba latina din liturghie cu limbile locale, a decis deschiderea catre alte religii si a eliminat textele pe care evreii le gaseau deosebit de jignitoare. Papa a incercat in scrisoarea sa sa-i linisteasca pe episcopii francezi, britanici, americani sau germani, care si-au exprimat ingrijorarea fata de dezordinea si chiar fractura ce ar putea-o determina aceasta decizie. Suveranul Pontif subliniaza ca nu este asa frecventa cunoasterea limbii latine si a vechii liturghii, deci noua liturghie va ramane cu siguranta forma obisnuita de rit.
Centrul Simon Wiesenthal si-a exprimat ingrijorarea fata de prezenta rugaciunii pentru convertirea evreilor in liturghia din Vinerea Sfanta. Organizatia evreiasca ii cere insistent Papei sa declare acest text contrar invataturilor actuale ale Bisericii, asa cum a hotarat cel de-al II-lea Conciliu de la Vatican. In oficierea slujbelor, potrivit ritului folosit inainte de 1962, in Vinerea Sfanta, cand se comemora moartea lui Christos, catolicii se rugau pentru convertirea evreilor perfizi. In 1970, aceasta rugaciune a fost profund transformata, iar catolicii se roaga, in prezent, pentru poporul iudeu, primul care a auzit cuvantul Domnului.














