Cand si cum oferim cadouri
A oferi cadouri este o arta care se invata. Nu intamplator, in Japonia, tara politetii, se fac cursuri pe aceasta tema. Iata de ce, cateva sfaturi pe aceasta tema sunt mai mult decat binevenite atat pentru cel care daruieste cat si pentru cel care primeste cadouri: * Un cadou trebuie gandit, trebuie sa fie frumos, util, dar sa si faca placere celui care il primeste. Tocmai aceste lucruri dau unui cadou o valoare deosebita si nu pretul lui. Acesta va fi inlaturat cu grija. Exceptie fac discurile si cartile, de pe acestea pretul nu se sterge. Cartea nu se atinge! Se va pune intre filele ei o hartie eleganta sau o carte de vizita pe care ne putem exprima gandurile bune. Dedicatii si autografe pot fi date numai de autori. * Cel care primeste un dar il va deschide in fata musafirului si nu-i va strica bucuria protestand ca e prea scump, ca nu trebuia sau, mai rau, ca are oroare de bibelouri. Va multumi, se va bucura si chiar va reveni cu comentarii agreabile de cateva ori in aceeasi seara. * Nu vom face cadou obiecte pe care le avem in casa si nu ne plac. Daca sunt de valoare le putem da celor apropiati, in cazul in care acestia si le doresc, insa fara comentarii de genul: „ma mir ca-ti place, mie mi se pare oribil!” * Nu daruim, daca nu ne pricepem, timbre unui filatelist, accesorii de pescuit unui pescar, culori unui pictor. Dupa cum, nu e indicat sa daruim carti pe care nu le-am citit sau despre care nu am primit asigurari ca merita sa fie citite. * Un cadou valoreaza cat doua daca este oferit la timp, adica strict in ziua in care are loc evenimentul. * Ambalajul unui dar este foarte important. Vom avea intotdeauna in casa panglici si hartii colorate, pe care le vom cumpara cand se iveste ocazia, fara sa ni se para o cumparatura inutila. * Avem dreptul sa refuzam un cadou? Nu ! Chiar daca nu ne place, un cadou este un cadou si a-l refuza inseamna sa jignesti pe cel care ti l-a oferit. Aceasta regula are totusi exceptii. Sunt cazuri speciale cand un cadou poate fi interpretat ca mijloc de presiune sau de convingere si, daca il primiti, inseamna ca acceptati sa faceti serviciul respectiv. In acest caz, trebuie sa-l inapoiati.
Raluca ENE