Dupa ce, la finalul lui 2011, prahovenii s-au inghesuit la Registrul Auto Roman (RAR) Prahova pentru a efectua identificarea masinilor aduse din strainatate, in vederea inscrierii acestora, speriati de noua taxa de poluare ce urmeaza sa intre in vigoare, de astazi aglomeratia s-ar putea relua. ,,Azi dimineata (ieri – n.n.) a fost liniste, dar avand in vedere ca noua legislatie in privinta taxei de poluare nu a fost inca publicata in Monitorul Oficial, deci nu a intrat oficial in vigoare, ne asteptam ca de maine (astazi – n.n.) sa fie din nou aglomeratie. Ca atare, in cazul in care va creste numarul soferilor care se vor programa la RAR, vom prelungi programul, ca sa putem face fata solicitarilor. Adica, daca in mod normal orarul de functionare al RAR este 8.30 – 16.30, in conditiile unui numar mare de solicitari vom sta cu doua ore in plus peste program’’, ne-a declarat Gheorghe Necula, directorul RAR Prahova. Potrivit acestuia, daca in mod normal, zilnic exista o medie de aproximativ 120 de masini care trec pragul RAR, la finalul lui 2011 numarul autoturismelor verificate a fost dublu – 240. Reamintim ca, potrivit noii legi, care urmeaza sa fie publicata in Monitorul Oficial, taxa de mediu scade cu pana la 25%, dar noutatea este ca devine obligatorie si pentru masinile inmatriculate inainte de 2007. Astfel, pot aparea situatii cum ar fi cazul unei Dacii 1310, care nu costa mai mult de 700-800 de euro, dar pentru care noua taxa sare de cateva mii de euro. Potrivit noii legislatii, care are la baza principiul “poluatorul plateste”, taxa de poluare va fi platita o singura data, atat pentru autovehiculele noi sau second-hand care sunt inmatriculate pentru prima data in Romania, indiferent daca autovehiculul este produs in tara sau strainatate, cat si pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007 pentru care nu a fost platita o astfel de taxa. Pentru autovehiculele inmatriculate inainte de anul 2007, taxa de poluare va fi achitata la momentul primei transcrieri a dreptului de proprietate a autovehiculelor, in cazul instrainarii acestora, dupa ce intra in vigoare aceasta lege. De asemenea, noul act normativ care prevede o reducere a taxei de poluare cu pana la 25% da posibilitatea ca, in cazul in care taxa de poluare platita de la 1 iulie 2008 este mai mare decat cea rezultata din aplicarea acestei legi, contribuabilii sa poata solicita restituirea sumelor reprezentand diferenta de taxa platita. Modalitatea de calcul a taxei este unitara pentru toate situatiile in care aceasta se achita. Taxa se calculeaza pe baza unor criterii obiective (tipul motorizarii, capacitatea cilindrica, emisia de CO2 si norma de poluare), luand in considerare si deprecierea autoturismului. Taxa de poluare constituie venit la bugetul Fondului pentru Mediu din care sunt finantate mai multe programe de mediu: programul Rabla, programul Casa Verde, programul de impadurire a terenurilor degradate, reconstructia ecologica si gospodarirea durabila a padurilor, programul national de imbunatatire a calitatii mediului prin realizarea de spatii verzi in localitati, programul de reducere a impactului asupra atmosferei, apei si solului, inclusiv monitorizarea calitatii aerului, programul pentru cresterea productiei de energie din surse regenerabile, programul vizand protectia resurselor de apa, sisteme integrate de alimentare cu apa, statii de tratare, canalizare si statii de epurare si programul de realizare a pistelor pentru biciclisti.
C. DOBRE