N. Dumitrescu

Deși taloanele de pensii pentru luna ianuarie 2023, în care a fost evidențiată și majorarea punctului de pensie, au fost tipărite încă de luna trecută, distribuirea lor, odată cu banii, către beneficiari, se va face cu o decalare de câteva zile. Anunțul a fost făcut, în mod oficial, prin intermediul unui comunicat de presă, de către conducerea Companiei Naționale Poșta Română, care a precizat faptul că, în luna ianuarie 2023, distribuirea pensiilor și a drepturilor sociale se decalează cu câteva zile, ca urmare a perioadei Sărbătorilor de Iarnă în care, în conformitate cu prevederile Codului Muncii, atât salariaţii Casei Naționale de Pensii Publice, cât și cei ai Poștei Române, au beneficiat de zile libere.
Astfel, calendarul de achitare a pensiilor din sistemul public de pensii – pensii de asigurări sociale de stat, agricultori, veterani de război, văduve și văduve de război, IOVR- va fi următorul: la domiciliu, în perioada 6 – 17 ianuarie 2023, iar la ghișeele subunităților poștale până pe data de 19 ianuarie 2023. În acest context, conducerea Poștei Române a ținut să precizeze: ”Ca și anul trecut, salariații Poştei Române vor lucra la capacitate maximă pentru a finaliza distribuirea pensiilor într-un interval comasat de doar opt zile lucrătoare, față de intervalul obișnuit de distribuire a pensiilor, conform contractului, 1 – 15 ale fiecărei luni. Este o situație specială pe care o întâmpinăm la fiecare început de an, având în vedere perioada în care angajații din toate domeniile de activitate au dreptul la zile libere pentru a le petrece alături de familie. Menționăm că, în celelalte luni ale anului, Poşta Română nu şi-a încălcat angajamentul asumat în conformitate cu convenţia încheiată cu Casa Națională de Pensii și subliniem că, anul trecut, Poșta Română a depus toate eforturile pentru a distribui banii pensionarilor într-un timp cât mai scurt și a finalizat, cu trei zile înainte de termenul comunicat inițial, distribuirea drepturilor bănești”.
Potrivit unui raport al Oficiului Județean de Poștă Prahova, de regulă, plata pensiilor se face numai în zilele lucrătoare, la domiciliul destinatarilor, în perioada 1-15 ale lunii, cu respectarea datelor de plată stabilite prin convenția cu Ministerul Muncii și conform datelor stabilite prin graficul de achitare întocmit și aprobat pentru fiecare subunitate poștală. Așa cum v-am mai informat într-o ediție recentă a ziarului nostru, pentru tot județul Prahova, în luna noiembrie 2022, de exemplu, s-au primit spre achitare, de către oficiul menționat, un total de 144.254 de mandate de pensii, defalcate pe categorii astfel: asigurări sociale 113.171; veterani 786; agricultori 3.264; indemnizații persoane cu handicap 25.099; pensionari ai Ministerului Afacerilor Interne 571; pensionari ai Ministerului Apărării Naționale 465; IOVR 12. La nivelul județului, achitarea mandatelor de pensii se realizează la domiciliul pensionarilor într-un procent de aproximativ 95%, prin cei 361 de factori și agenți poștali – din care 156 de factori poștali în mediul urban și 205 în mediul rural – diferența de 5% din mandate fiind avizate la domiciliu și achitate prin ghișeele subunităților poștale, direct beneficiarilor sau împuterniciților legali ai acestora.
Reamintim faptul că, potrivit noilor reglementări, de la 1 ianuarie 2023, valoarea punctului de pensie a crescut de la 1.586 de lei la 1.785 de lei, indemnizaţia socială pentru pensionari – pensia minimă garantată în plată – a crescut de la 1000 de lei la 1.125 de lei, iar indemnizaţia pentru însoţitor în cazul pensionarilor de invaliditate, încadraţi în gradul I de invaliditate, a crescut de la 1.269 de lei la 1.428 de lei. La data de 30 noiembrie 2022, în evidența Casei Județene de Pensii Prahova se aflau 239.483 de beneficiari, din care: 190.889 pensionari de asigurări sociale de stat; 3.520 pensionari din sistemul de asigurări sociale al agricultorilor; 44.824 beneficiari de legi speciale; 250 de persoane care s-au pensionat ca urmare a unor accidente de muncă și boli profesionale.