Violeta Stoica

Peste o mie de prahoveni s-au aflat, ieri, la orele prânzului, la Gara de Sud din Ploiești, pe peronul 1, unde a oprit, vreme de câteva minute, Trenul Regal. Majestatea Sa Margareta, Principesa Sofia și Principele Radu au fost primiți cu urale și cu pâine și sare de către cei prezenți, unii dintre ei veniți special de la zeci de kilometri depărtare pentru a le vedea în realitate pe fiicele Regelui Mihai – Margareta și sora mai mică a acesteia, Sofia. Membrii Familiei Regale au fost întâmpinați de voluntari ai Crucii Roșii, de reprezentanți ai autorităților locale – primarul Ploieștiului, Andrei Volosevici și viceprimarul Dan Nicodim, dar și de subprefectul de Prahova Emil Drăgănescu și vicepreședintele Consiliului Județean Prahova Cristian Apostol. A fost o vizită scurtă, de numai câteva minute, pentru că Trenul Regal a avut opriri în toate gările mari de pe traseul spre Galați, stația terminus a călătoriei cu ocazia Zilei Regale și a Zilei Independenței Naționale a României.


Au fost momente emoționante atât pentru membrii Familiei Regale a României, cât și pentru cei veniți din toate colțurile județului Prahova pentru a da mâna cu Altețele Regale. Un participant la eveniment a reușit, chiar înainte de plecarea trenului din stația Ploiești Sud, să îi înmâneze Majestății Sale Margareta, Custodele Coroanei, un frumos buchețel de mărgăritar.

Trenul Regal a plecat ieri din Gara Regală Băneasa la ora 11.00, iar prima oprire a avut loc în Gara Ploiești Sud, urmând cele din Gara Buzău, Gara Brăila și Gara Galați, punctul terminus al călătoriei de 10 Mai, Ziua Regală și Ziua Independenței de Stat a României, așa cum era ea sărbătorită în perioada regalității.


Trenul Regal folosit în prezent de către Familia Regală a fost inaugurat în anul 1928 și a fost gândit ca un mijloc de transport pentru Regele Ferdinand Întregitorul și Regina Maria, în vizitele lor numeroase pe teritoriul României Mari. Anterior, Regele Carol I și Regele Ferdinand au folosit alte două garnituri de tren, din anii 1870 până în anii 1920.
Trenul a fost fabricat în Italia la solicitarea statului român, la uzinele Ernesto Breda – Construzioni Meccaniche Milano, din 1926 până în 1928. El a fost livrat României și a intrat în serviciul Casei Regale la un an după trecerea la cele veșnice a Regelui Ferdinand. Primii ani din istoria trenului sunt legați de Regina Maria, de Regele Mihai, de Regina Mamă Elena și, desigur, de Regele Carol al II-lea.


Trenul Regal a fost inițial folosit la realizarea vizitelor de Stat din țările europene și la vizitarea comunităților urbane și rurale. După anul 2012, el a redevenit un mijloc de a face legătura între Coroană și comunitățile locale, dar și un simbol al statului român.
În anii 1940, Regele Mihai și Regina-mamă Elena au folosit Trenul Regal în multe ocazii. În timpul celui de-Al Doilea Război Mondial, suveranul și mama au petrecut, grație Trenului Regal, multe clipe alături de oameni, de comunități, de familii românești.
Trenul este compus din cinci vagoane: Vagonul Sufragerie, Vagonul Majestății Sale, Vagonul Musafirilor Regali, Vagonul Invitaților și Vagonul Casei Majestății Sale. Lor li se adaugă, în cazul unor Funeralii Regale, Vagonul Funerar.
Cu actualul Tren Regal au călătorit patru generații ale Familiei Regale: Regina Maria, Regele Carol al II-lea, Regina Elena, Regele Mihai și Majestatea Sa Margareta. Nu au călătorit niciodată cu acest tren Regele Ferdinand I și Regina Ana.
În zilele noastre, Trenul Regal a reînceput drumurile sale ducând membrii Familiei Regale în orașele din țară, în anul 2012. De atunci încoace au fost efectuate 11 călătorii, în 50 de orașe din țară.

(sursa informațiilor despre Trenul regal – Familia Regală a României)