N. Dumitrescu

Pentru al doilea an consecutiv, în lăcașurile de cult din România, ieri a fost săvârșită slujba de Bobotează pe timp de pandemie, vremea caldă, în lipsa gerului atribuit acestei mari sărbători, făcând ca și în curțile bisericilor din Ploiești să se formeze cozi lungi de persoane pentru a primi Agheasma Mare. Așa s-a întâmplat și la Biserica Sf. Antonie cel Mare, zeci de persoane venind aici, unele cu copii în brațe ori în căruț, pentru a lua apă sfințită. Așa cum am aflat de la Bratu Ștefan, consilier în cadrul acestei biserici, 400 de sticle cu agheasmă, de câte un litru, au fost pregătite din timp pentru cei care au participat ieri la slujbă, fiecare sticlă în parte purtând eticheta Parohiei Sfinții Voievozi – Ploiești. Și tot potrivit tradiției acestei sărbători, după slujba din interiorul lăcașului de cult, preoții acestei biserici, Răzvan Ioan Negoescu și Silviu Andrei Neacșu, au mers, în procesiune, în sunet de toacă, până la casa pastorală aflată în curtea sfântului lăcaş, acolo unde, în liniște, s-a săvârșit slujba de sfințire a apei.

Potrivit reprezentanților Centrului Județean de Cultură Prahova, serbată în ziua a șasea a lunii ianuarie, Boboteaza are o importanță deosebită atât prin practicile magico-rituale, cât și prin intensitatea sacralității. Astfel, în noaptea de Bobotează se spune că sunt deschise cerurile, iar în lumea satului tradițional se păstra obiceiul ca fetele să îşi pună o crenguță de busuioc sub pernă pentru a-și visa ursitul. Pe de altă parte, în anumite localități din județul Prahova, precum Adunați, Provița, Talea, Pucheni, Comarnic, Slănic şi Târgşoru Vechi există încă obiceiul ca, de Sărbătoarea Botezului Domnului, caii sătenilor să fie botezați de către preotul din sat, tradiţia spunând că aceia care îşi botează caii vor avea un an bun, cu recolte mănoase.