Pe timp de pandemie, documentele care au expirat în martie 2020 sunt încă
valabile!

 

N. Dumitrescu

Pandemia, dar mai ales efectele ei negative, a determinat autoritățile ca să pună în aplicare o serie de măsuri, valabile la nivel național, astfel încât să fie redusă pe cât posibil deplasarea persoanelor inclusiv în situația preschimbării unor documente a căror valabilitate a expirat. Un exemplu îl reprezintă actul de identitate, acesta fiind considerat că este în regulă și în momentul de față, chiar și dacă termenul de valabilitate a expirat înainte de decretarea primei luni a stării de urgență în România, în luna martie a anului trecut! Confirmarea a venit de la Ornella Zecheru, directorul Direcției Județene de Evidență a Persoanelor Prahova, care ne-a precizat: ”Având în vedere evoluția situației existente la nivel național și măsurile dispuse pentru diminuarea efectelor contaminării cu COVID-19, potrivit dispozițiilor Legii nr.55/2020 privind unele măsuri pentru prevenirea și combaterea efectelor pandemiei de COVID-19, valabilitatea documentelor eliberate de instituţiile şi autorităţile publice, precum şi de entităţile private autorizate conform legii se menţine pe toată perioada stării de alertă, precum şi pentru o perioadă de 90 de zile de la încetarea acestei stări. Astfel, întrucât actele de identitate al căror termen de valabilitate a expirat începând cu data de 01.03.2020 sunt valabile potrivit legii, reamintim că acestea pot fi utilizate în relația cu instituțiile publice sau cu persoane juridice de drept privat, care au obligația de a le accepta”.
În vederea eliberării unui nou act de identitate, în funcție de localitatea de domiciliu, prahovenii se pot adresa instituțiilor ce au în atribuții desfășurarea acestei activități, unele servicii locale de evidență a persoanelor stabilind reguli clare pentru programare, tocmai în vederea reducerii aglomerării la ghișee. În context, potrivit informațiilor primite de la directorul Ornella Zecheru, la nivelul județului Prahova funcționează 35 de servicii publice comunitare locale de evidență a persoanelor, organizate la nivelul următoarelor localități: Ariceștii Rahtivani, Azuga, Baba Ana, Băicoi, Bălțești, Bărcănești, Blejoi, Boldești-Scăeni, Brazi, Breaza, Bucov, Bușteni, Câmpina, Ciorani, Comarnic, Drajna, Filipeștii de Pădure, Filipeștii de Târg, Măneciu, Mănești, Mizil, Ploiești, Plopeni, Podenii Noi, Râfov, Scorțeni, Sinaia, Sângeru, Slănic, Șoimari, Târgșoru Vechi, Urlați, Valea Călugărească, Valea Doftanei și Vălenii de Munte. Persoanele care solicită eliberarea unui nou act de identitate se pot prezenta la ghișeele acestor servicii de evidență a persoanelor fără programare, cu o serie de excepții. Astfel, în cele două municipii, Ploiești și Câmpina, programarea în vederea obținerii unui nou act de identitate se face on-line, respectiv la Serviciul Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Ploiești la adresa https://ploiesti.agentiawebmagnat.ro/programare-carte-identitate.html, iar la cel de la Câmpina la adresa www.primariacampina.ro/ serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor/programari on-line.
Totodată, la serviciile publice comunitare locale de evidență a persoanelor din Bărcănești, Boldești-Scăeni, Bușteni, Vălenii de Munte, programările se fac telefonic. De adăugat faptul că, anul trecut, pe lista localităților în care s-a înființat un serviciu local special ce ține de activitatea evidenței persoanelor s-a mai adăugat încă o așezare din mediul rural – Poienarii Burchii, acesta urmând să devină funcțional după ce vor fi asigurate condițiile tehnice și de dotare corespunzătoare.
De adăugat faptul că, în anul 2020, la cele 35 de servicii publice locale comunitare de evidență a persoanelor existente în Prahova au fost destule solicitări de eliberare de acte de identitate, la nivelul județului fiind eliberate un număr de 67.613 de astfel de documente.