V. Stoica

Anul trecut, în prima jumătate a lunii august, momente de panică au pus stăpânire pe cei aproximativ 350-400 de călători ai unui tren care venea dinspre Brașov spre București. În apropiere de stația CFR Buda, după ce a trecut de Florești – Prahova, locomotiva care tracta cele trei vagoane ale trenului a început să scoată fum. Mecanicul de locomotivă a anunțat impiegatul de mișcare din Buda și a oprit trenul de călători, fiind nevoie ulterior de intervenția pompierilor militari pentru stingerea incendiului care izbucnise în interiorul locomotivei electrice.
Cu câteva zile în urmă, Agenția de Investigare Feroviară Română – AGIFER a publicat raportul final al investigației privind accidentul feroviar petrecut în după-amiaza zilei de 7 august 2019.
Trenul operat de CFR Călători a fost oprit la Buda din cauza aprinderii unor reziduuri petroliere amestecate cu praf, care au luat foc de la scânteile produse între saboții locomotivei și bandajele roților. Cei aproape 400 de călători au fost evacuați în siguranță, iar pompierii militari prahovei au intervenit pentru stingerea focului, după deconectarea rețelei electrice.
Semnalul de alarmă care trebuie tras însă în urma acestui eveniment feroviar reiese din raportul final de investigare al AGIFER.
Potrivit investigatorilor, locomotiva implicată în accident a efectuat ultima reparație planificată la data de
13.12.2007, trebuind să fie retrasă din serviciu (nu mai avea drept de circulație), din anul 2012!
Mai mult decât atât, conform aceleiași surse, “s-a mai constatat faptul că locomotiva a fost înscrisă în Certificatul de Siguranță partea B, Anexa II, fără respectarea cerințelor legale, respectiv fără efectuarea unei evaluări tehnice a acesteia, fapt care a făcut posibilă utilizarea ei de către operatorul de transport în condițiile în care starea tehnică a locomotivei nu permitea acest fapt. Conform reglementărilor în vigoare la acea dată, lipsa raportului de evaluare tehnică interzicea înscrierea unei locomotive în certificatul de siguranță și, pe cale de consecință circulația acesteia, operatorul de transport nemaifiind autorizat să efectueze servicii de transport feroviar cu locomotiva în cauză”.
Un raport de investigare care trage aceste concluzii grave asupra unor probleme la fel de grave, întâlnite și în altă ocazie la același operator, potrivit Agenției de Investigare Feroviară Română – AGIFER.