V. Stoica

Majoritatea abonaților unor companii de telefonie mobilă au primit, în ultima perioadă, mesaje de la operatorii cu care au încheiate contracte privind majorarea tarifelor din abonamente.
Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor a anunțat, săptămâna trecută, că a amendat cu 70.000 de lei un operator de telefonie mobilă, pentru utilizarea unei practici comerciale incorecte față de consumatori, în scopul majorării costurilor abonamentelor.
ANPC a precizat că a realizat un control la unul din operatorii de telefonie mobilă prezenți pe piață, “autosesizându-se în ceea ce privește mesajele pe care acesta a început să le trimită abonaților săi, prin care îi informează de creșterea costurilor abonamentelor, ulterior demarării controlului înregistrându-se și reclamații pe această speță. Decizia operatorului vizat a fost luată în baza unei clauze contractuale care dă dreptul operatorului economic să majoreze costul abonamentului, în mod unilateral, oricând acesta consideră necesar”.
Comisarii ANPC au ajuns la concluzia că au fost încălcate prevederile legale, constatându-se că operatorul economic respectiv utilizează o practică incorectă, alegând să transfere anumite costuri – apărute ca urmare a unor modificări legislative – în sarcina consumatorilor, folosind o poziție de forță dominantă și psihologică. “Acest lucru s-a produs prin majorarea abonamentelor cu o sumă de bani, creștere ce ar putea fi acceptată de majoritatea abonaților în condițiile în care procedurile de renunțare la contract, sau de portare a numărului într-o altă rețea, sunt complicate și necesită o anumită perioadă de timp. Astfel, furnizorul de servicii deformează sau este susceptibil să deformeze, în mod esențial, comportamentul economic al consumatorului mediu, care este deja într-o relație contractuală cu acesta.
În urma controalelor efectuate, ANPC a aplicat o sancțiune în valoare de 70.000 lei, în conformitate cu prevederile Legii 363/2007 republicată, privind practicile incorecte”, precizează reprezentanții ANPC.
Autoritatea națională mai arată că aceste decizii ale operatorului de telefonie mobilă respectiv vor avea impact asupra unui număr de 2.338.617 consumatori, astfel încât comisia întrunită la nivelul ANPC va analiza posibilitatea dispunerii încetării practicii comerciale incorecte, chiar dacă aceasta nu a fost încă utilizată, însă acest lucru este iminent.