Fiecare persoana viseaza, inca de pe bancile scolii, ca atunci cand “o sa fie mare”, sa aiba o cariera de succes. Dar, ce inseamna concret succesul in cariera si care sunt pasii pentru a avea un viitor stralucit pe plan profesional? Intr-adevar, este o intrebare la care fiecare poate avea un raspuns personal, pentru ca succesul este trait diferit de persoane diferite. Unii considera ca a avea succes inseamna sa castigi cat mai multi bani in munca respectiva, altii considera ca importante sunt recunoasterile oficiale, premiile sau faima intr-un anume domeniu, in timp ce altii se declara impliniti daca au o meserie palpitanta, plina de neprevazut. Si exemplele pot continua, pentru ca valorile ce va motiveaza si va anima in a va construi o cariera de succes sunt foarte personale, particulare fiecaruia dintre dumneavoastra. Construirea si planificarea unei cariere de succes, indiferent cum simte fiecare, reprezinta un proces ce presupune o serie de etape, de actiuni, de pasi, care uneori nu decurg armonios si fara dificultati, asa cum v-ati dori. Din punctul de vedere al specialistilor exista mai multi pasi recomandati pentru a va asigura succesul dorit.
1. Alegeti-va domeniul in care vreti sa excelati, ganditI bine asupra profesiei care va inspira si in care simtiti ca aveti pasiunea necesara, pentru a o transforma intr-o cariera. Orice angajator simte unde exista pasiune si unde exista potentialul cel mai mare pentru rezultate. Daca nu va este clar ce vreti sa faceti, luati-va timpul necesar de reflectie si aflati. Daca plecati la drum fara acest raspuns, sansele sunt foarte mici sa reusiti, pentru ca nu stiti incotro sa va indreptati.
2. Informati-va! Acumularea de informatii este un pas esential. Puteti acumula cunostinte profesionale, informatii legate de dinamica pietei muncii, de domeniul vizat etc. Este bine sa acumulati cat mai multe informatii din surse diferite, astfel incat sa conturati cat mai multe alternative posibile.
3. Faceti-va un plan si stabiliti obiective. Dati-va seama care sunt lucrurile pe care trebuie sa le invatati, pe care trebuie sa le experimentati, rezultatele la care trebuie sa ajungeti. Este important ca obiectivele sa fie simple, masurabile, posibil de realizat, realiste in ceea ce priveste resursele necesare si timpul.
4. Odata ce aveti planul, cel mai important pas este sa faceti absolut tot ceea ce este necesar ca sa va atingeti obiectivele. Daca nu sunteti dispus sa investiti timpul si efortul necesar, nimic nu se va schimba.
5. Cautati si cereti ajutorul celor din jur, fie ca este vorba despre o persoana cu experienta in domeniul in care lucrati si care v-ar putea deveni mentor, fie ca este vorba despre un specialist. Cateodata raspunsul pe care il cautati este mai usor de descoperit daca folositi si invatati din experienta si greselile altora.
6. Pastrati-va deschiderea si ganditi-va ca exista intotdeauna noi si noi posibilitati de dezvoltare, astfel incat sa nu ajungeti la plafonare, la stagnare. Aceasta deschidere presupune o oarecare vigilenta, o stare de semialerta continua in care “sa va sara in ochi” toate noile posibilitati ce vi se deschid, sa stiti sa va folositi la maximum de oportunitatile si sansele care vi se ofera.
Daca nu ajungeti la niciun rezultat, puteti apela la un consul- tant sau psiholog. In momentele de dificultate sau indecizie, consultarea cu un specialist in Managementul carierei poate fi o scurtatura pe “drumul” dumneavoastra, astfel incat sa atingeti succesul dorit, intr-un timp cat mai scurt, cu un consum minim de resurse.
Ana-Maria Dragomir