In zilele de 4 si 5 decembrie a.c, efective de jandarmi au actionat pentru prevenirea si combaterea furtului de materiale feroase in zona Statiei CFR Ploiesti Triaj. Au fost prinse la furat cinci grupuri infractionale, care demontau componente de vagoane garate, aflate in stare de functionare ! A fost cauzata distrugerea materialului rulant la garniturile care stationau pe liniile dintre statiile Ploiesti Triaj si Brazi. Pana sa fie prinsi de catre oamenii legii, infractorii reusisera sa demonteze leviere de frana, capace de osie, saboti, agrafe, piulite s.a.m.d. Celor in cauza le-au fost intocmite dosare cu acte premergatoare pentru savarsirea infractiunilor de patrundere in zona de siguranta a infrastructurii CFR, distrugerea materialului rulant si sustragere de componente ale caii ferate, dosare care au fost inaintate postului de politie Transporturi Feroviare Ploiesti, in vederea continuarii cercetarilor. Potrivit reprezentantilor Inspectoratului Judetean de Jandarmi, de la inceputul anului si pana acum, numai de catre efectivele institutiei au fost constatate 58 de astfel de infractiuni (furturi din vagoane si componente ale acestora), cu 51 de autori. Dupa cum ne-a spus comisarul Madalin Stroe, ofiter de investigatii in cadrul Politiei Transport Feroviar Ploiesti, cele mai multe lovituri sunt date in zona Ploiesti Triaj – Brazi . Aici au loc si furturile de cablu, din care cauza nu de putine ori trenurile au avut intarzieri de doua-trei ore. Majoritatea celor care comit infractiunile sunt de etnie roma, locatari in Cartierul Mimiu. Vin in grupuri – barbati, femei si chiar copii. Sunt atrasi de mirajul unui castig rapid si fara prea multa munca, profitand de lipsa pazei in zona. Fata de alti ani, nu se mai multumeasc doar cu furtul din vagoane trase pe linie moarta, sau sine de cale ferata dezafectata, ci si din garnituri functionale. Valorifica materialul feros la centrele de colectare.
Potrivit interlocutorului nostru, “hotii de fier vechi nu mai au teama de oamenii legii. Lipsa mijloacelor de intretinere ii determina sa fure, devenind, de la an la an, tot mai rai. Am avut cel mai bun exemplu in vara, cand asupra unor agenti de-ai nostri s-a aruncat cu pietre, fiind nevoie de focuri de arma pentru a-i prinde pe infractori”.
Intrebat daca exista o complicitate intre cei care fura din vagoane si sefii centrelor de reciclare, comisarul Madalin Stroe ne-a spus ca este greu de crezut acest lucru. Avantajul celor care fura componente de vagoane este acela ca la centrele de reciclare pot fi transportate si vandute fara sa fie transformate. “Este greu de dovedit provenienta acestora. De multe ori, nici chiar noi nu ne dam seama de prima data daca materialul furat provine de la vagoane sau, pur si simplu, este doar fier vechi”, ne-a spus interlocutorul nostru.
Intrebat daca se mai efectueaza controlul periodic la centrele de colectare, Madalin Stroe ne-a spus: “De regula, noi, cei de la politia feroviara, efectuam patru – cinci controale pe luna. Am sanctionat si cativa agenti economici din Ploiesti. Altii, mai circumspecti, ne-au chemat cand au considerat ca nu-i in regula ceva cu fierul adus. Totusi, nu putem acoperi tot judetul, din cauza efectivului redus, dar mai sunt si agenti din cadrul posturilor rurale care fac controale lunare”.
Cauzele pentru care s-a inregistrat o recrudescenta a furturilor o constituie, in afara crizei, renuntarea de catre SNCFR la firmele de paza cu care avea contract. “Pana in 2008-2009, agentii de paza isi faceau treaba foarte bine. In urma disponibilizarilor din sistem si a lipsei de bani a SNCFR, s-a renuntat la serviciul acestora, avansandu-se ideea montarii unor camere de luat vederi in zonele cu cele mai multe infractiuni. A ramas, insa, doar la stadiul de intentie. Nu avem paza asigurata in zonele cu potential infractional ridicat, iar acum doar interventia jandarmilor, in colaborare cu noi, mai tine in frau acest fenomen”.
Fl. TANASESCU