Gheorghe Necula, seful Reprezentantei Prahova a Registrului Auto Roman:

Intre localitati, transportul in picioare al pasagerilor – pe riscul firmelor

– Desi s-a intamplat in noiembrie 2005, multi nu au uitat, cu siguranta, macelul de la Slobozia unde, in urma neatentiei soferului unui microbuz de transport public, 16 oameni si-au pierdut viata, iar alti pasageri au fost grav raniti. Din cate stim, in vederea prevenirii repetarii unei asemenea tragedii, autoritatile anuntau o serie de masuri. S-au luat acestea?
– In scopul evitarii producerii unor astfel de evenimente, inca de la finalul anului trecut, am stabilit un plan comun de actiuni cu celelalte institutii abilitate. Ma refer la Serviciul Politiei Rutiere Prahova, Autoritatea Rutiera Romana – Filiala Prahova si Serviciul de Investigare a Fraudelor din cadrul Politiei. In esenta, urmarim verificarea respectarii reglementarilor din domeniul transportului rutier de persoane in traficul intern si international, cu accent deosebit pe monitorizarea indeplinirii conditiilor de siguranta rutiera.
– Care sunt, in linii mari, aceste conditii?
– Existenta la bordul autovehiculelor a tuturor documentelor obligatorii: licenta de executie – pentru vehicul si cea pentru traseu, certificatul de inmatriculare, viza de inspectie tehnica periodica, certificatul de clasificare pe stele si categorii s.a. De asemenea, urmarim utilizarea corecta a aparatelor tahograf/limitatoarelor de viteza, starea tehnica a autovehiculelor si starea psihofizica a soferului, concordanta dintre numarul de locuri si cel inscris in cartea de identitate, depistarea operatorilor care se sustrag de la plata obligatiilor fiscale – prin eliberarea de bilete de calatorie in serii duble.
– Cu ce rezultate s-au soldat controalele de pana acum?
– Dintre cele 43 de vehicule verificate pana in prezent (autobuze si microbuze de transport persoane), 12 au fost depistate in neregula. Ma refer, in special, la lipsa tahografelor sau la existenta unor limitatoare de viteza cu viza metrologica expirata sau, si mai grav, cu sigiliul rupt. Asta pentru ca soferii microbuzelor in cauza sa poata rula cu peste 100 km/h, viteza maxima legala in afara localitatii. Ba, verificand diagramele, am observat ca unii goneau si cu 120 km/h, fiind de-a dreptul inconstienti, caci doar transportau oameni, nu stiuleti ! Evident, celor gasiti in neregula, le-am retinut certificatul de clasificare, iar Politia i-a „ars” la buzunar. Din pacate, in multe cazuri, amenzile sunt mici (700.000 – 1.000.000 lei vechi), suma pe care un sofer de pe un traseu aglomerat o recupereaza rapid.
– N-ati intalnit si calatori care circulau precum sardelele?
– Legea nu interzice transportul in picioare, dar prevede obligativitatea respectarii numarului de locuri inscris in cartea de identitate, distinct precizate ca locuri pe scaune si/sau in picioare. De precizat ca pasagerii pot calatori in picioare doar pe traseele de transport urban. Pe rutele interurbane, este acceptat doar un numar de calatori egal cu cel al scaunelor din microbuz. Totusi, in momentul de fata, sunt acceptate cu titlu de exceptie – fiind omologate in acest sens – doar cinci microbuze (dintr-un total de peste 300 care circula in judet) in care se poate calatori si in picioare pe trasee interurbane. Desi, in afara acestora, in ultima vreme, noi nu am mai omologat vreun microbuz sau autobuz cu locuri in picioare, asta nu inseamna ca, in goana lor dupa bani, unii soferi nu „exploateaza” si culoarul dintre scaune, uitand ca si iesirile de siguranta, in caz de accident, sunt dimensionate pentru un anumit numar de locuri ! In general, camerele video si controalele tot mai dese i-au adus cu picioarele pe pamant pe multi dintre zmeii soselelor.
D. CONSTANTIN

DISTRIBUIȚI
Articolul precedentGuvernul si-a pus bisturiul la gat
Articolul următorDin vara,