Ministerul Mediului şi Administraţia Fondului pentru Mediu (AFM) au lansat, pe 15 aprilie, în dezbatere publică pe site-urile proprii, proiectul ghidului de finanţare a Programului „Rabla” 2013. Eventualele sugestii şi propuneri legate de derularea acestuia sunt aşteptate până pe 22 aprilie, pentru ca, după această dată, autorităţile să poată valida REMAT şi dealerii auto care vor participa la actuala ediţie a programului de înnoire a parcului naţional auto.
Până atunci, trecem în revistă principalele noutăţi incluse în proiectul programului amintit şi prezentate, în cadrul unei conferinţe de presă, de către ministrul Mediului – Rovana Plumb, şi preşedintele AFM – Adrian Gearâp. Una dintre noutăţi se referă la faptul că, pe lângă prima de casare, în valoare de 6.500 de lei (1.500 de euro), va fi acordat şi un bonus în valoare de 500 de lei, în cazul achiziţionării unui autovehicul nou cu normă de poluare euro 6 – care generează o cantitate de emisii de CO2 mai mică de 100 g/km sau care are un sistem de propulsie hibrid (carburant şi curent electric). De asemenea, tot din acest an, se va acorda un ecotichet, în valoare de 2.500 de euro, în cazul cumpărării unui automobil electric, avantaj de care poate beneficia orice persoană, chiar dacă nu şi-a casat vechea maşină.
În Programul „Rabla” 2013 se pot înscrie persoanele fizice şi juridice care deţin maşini mai vechi de 10 ani, precum şi instituţiile publice care dispun de vehicule mai vechi de cinci ani.Tichetele obţinute în schimbul casării rablelor vor fi distribuite începând cu data de 15 mai şi vor putea fi decontate până pe 20 noiembrie 2013. Cât priveşte repartizarea tichetelor REMAT (firmele colectoare de rable), de către AFM, acest lucru se va face, de astă dată, în funcţie de numărul maşinilor mai vechi de 10 ani existent în parcul auto al fiecărui judeţ. Potrivit statisticilor, cele mai multe rable se găsesc în Bucureşti (circa 400.000), după care urmează judeţele Prahova, Timiş şi Cluj, cu peste 100.000 de maşini vechi fiecare. Prin urmare, acestea vor primi un număr mai mare de tichete valorice comparativ cu restul judeţelor.
Aşa cum aminteam, Programul „Rabla” 2013 include şi noutăţi legate de termenele de derulare. Astfel, proprietarul unei rable are la dispoziţie 10 zile pentru obţinerea certificatului de distrugere, a celui de radiere şi a tichetului valoric pe baza căruia să-şi poată achiziţiona cu reducere o maşină nouă. La rându-i, REMAT are la dispoziţie 30 de zile, din momentul în care primeşte tichetele de la AFM, pentru a le distribui. După primirea tichetului, persoana în cauză are la dispoziţie 45 de zile pentru a-l depune la dealerul de la care a optat să-şi achiziţioneze noul autovehicul. În sfârşit, dealerul cu pricina are obligaţia să-i livreze clientului noua maşină în termen de 90 de zile, dar nu mai târziu de 20 noiembrie 2013, dată la care, aşa cum precizam, se încheie Programul „Rabla” 2013.
Programul de stimulare a înnoirii parcului naţional auto a fost instituit în 2004. În anul anterior, de pildă, au fost casate 44.857 de autovehicule uzate şi achiziţionate 15.149 de maşini noi, dintre care 4.740 fabricate în România. Anul trecut, AFM a alocat pentru derularea Programului „Rabla” un buget de 171 milioane de lei, din care s-au cheltuit 153.888.600 de lei.
C. DUMITRU