De aici înainte, orice contribuabil interesat poate cunoaşte, în orice moment, ce obligaţii fiscale are către bugetul statului, precum şi perioada în care trebuie să le achite, fără a mai face deplasarea la organul fiscal din raza de domiciliu. Cu o condiţie: să dispună de un calculator propriu. Pentru a avea însă acces la acest gen de informaţii – care se regăsesc pe pagina de internet a Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală – contribuabilul interesat mai are absolută nevoie de obţinerea unui „certificat digital” (un fel de parolă). Certificatul respectiv poate fi obţinut, contra cost, de la una dintre firmele autorizate de Ministerul Comunicaţiilor şi Societăţii Informaţionale (www.mcsi.ro), în baza Formularului fiscal 152 („Cerere pentru utilizarea unui certificat calificat”).
După obţinerea certificatului digital, contribuabilul respectiv poate accesa aplicaţia informatică „dosar fiscal” unde, pe lângă principalele date de identificare ale acestuia, sunt prezentate o serie de informaţii private, referitoare la obligaţiile de plată şi modul de stingere a acestora, la declaraţiile fiscale depuse în ordinea descrescătoare a anilor/lunilor de raportare ş.a. Interesant de precizat este şi faptul că noua aplicaţie informatică a ANAF permite şi actualizarea lunară a tuturor categoriilor de informaţii din dosarul fiscal al fiecărui contribuabil. Totodată, organul fiscal competent afişează, până la data de 20 a fiecărei luni calendaristice, informaţiile referitoare la obligaţiile de plată datorate şi care, astfel, se pot corela cu cele existente în contabilitatea contribuabilului. Prin conceperea acestei noi aplicaţii informatice, conducerea ANAF a avut în vedere, pe de o parte, reducerea contactului direct dintre contribuabil şi funcţionarul de la ghişeul Fiscului, iar pe de altă parte – simplificarea accesului la o informaţie rapidă şi exactă asupra creanţelor fiscale.
C. DUMITRU














