• In urma controalelor Camerei de Conturi Prahova si ANAF, a rezultat neachitarea TVA la vanzarea de terenuri si la achizitii intracomunitare

In toamna anului 2012, reprezentantii Camerei de Conturi Prahova au efectuat un audit financiar al contului de executie bugetara pentru anul 2011, la unitatea administrativ-teritoriala Azuga. Controlul, efectuat in perioada 4 septembrie – 29 octombrie 2012, a scos la iveala, potrivit concluziilor auditorilor, mai multe nereguli de natura financiar-contabila, dar si prejudicii estimate, per total, la 1,36 milioane de lei (13,6 miliarde de lei vechi). Constatarile Camerei de Conturi au condus, ulterior, si la verificari efectuate de catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala, in urma carora s-a ajuns la concluzia ca autoritatea publica locala este buna de plata in cazul unor sume impresionante, care, daca ar fi achitate, ar duce in sapa de lemn Primaria Azuga.
Ce rezultat a avut controlul Camerei de Conturi Prahova? Auditorii externi au mentionat ca „nu au fost evidentiate in contabilitate terenuri apartinand domeniului public si privat al localitatii, dobandite in anii anteriori, si nici operatiunile privind vanzarile si schimburile de terenuri. Au fost identificate terenuri in suprafata totala de 1648 de hectare apartinand domeniului privat al localitatii si care au fost concesionate sau inchiriate unor persoane fizice sau juridice, terenuri ce nu se regasesc evidentiate in conturile contabile corespunzatoare”. La acest capitol, auditorii au mai constatat ca „la nivelul Primariei Azuga nu a fost organizata corespunzator evidenta veniturilor din vanzarea terenurilor din domeniul privat al localitatii si ca urmare nu au fost evidentiate in situatiile financiare creante cuvenite bugetului local in suma de 334.862 de lei”, si, pe de alta parte, ca, in perioada 2009-2011, „din administrarea bunurilor din domeniul public si privat al unitatii administrativ teritoriale destinate activitatii domeniului schiabil s-au inregistrat pierderi de 852.144 de lei, ca urmare a efectuarii unor cheltuieli din bugetul local ce nu au fost acoperite din veniturile obtinute in baza contractelor de asociere, colaborare si administrare incheiate cu operatorii economici”.
Dincolo de problemele cu terenurile apartinand domeniului public si privat, auditorii au mai remarcat si alte „mici” disfunctionalitati rezultate din „plati nelegale la unele obiective de investitii, reprezentand diferente intre cantitatile de lucrari efectiv realizate si cele decontate”, in valoare totala de 49.500 de lei. Camera de Conturi a dispus Primariei Azuga sa ia masuri concrete pentru inlaturarea neregulilor in activitatea financiar-contabila, precum si stabilirea intinderii prejudiciilor. Astfel, auditorii au cerut analizarea in cadrul Consiliului Local Azuga a rezultatelor obtinute din derularea contractelor de asociere/colaborare incheiate de primarie pentru gestionarea bunurilor din domeniul de schi si actualizarea acestora, dar si stabilirea unor clauze contractuale clare referitoare la obligatiile financiare aflate in sarcina operatorilor, sumele si termenele de plata. Consilierii locali din Azuga au ajuns la concluzia ca trebuie reanalizate contractele de asociere sau de colaborare pentru domeniul schiabil, precum si ca trebuie modificat, prin acte aditionale la contractele incheiate cu operatorii economici, cuantumul majorarilor de intarziere la plata obligatiilor fiscale neachitate la termen.
ANAF a efectuat, la randul sau, o inspectie fiscala la Primaria Azuga, in urma careia autoritatea locala a fost gasita buna de plata pentru niste sume colosale, provenite din neplata TVA. Conform inspectorilor fiscali, in perioada verificata (ianuarie 2007-30 septembrie 2012), au fost efectuate operatiuni reprezentand vanzari de bunuri imobile (terenuri si constructii, dar si parti de constructii impreuna cu terenurile pe care sunt construite), toate aflate in domeniul privat al localitatii. Reprezentantii ANAF au identificat 154 de contracte de vanzare-cumparare cu o valoare totala – constituita din pretul de vanzare – de circa 8,5 milioane de lei. Pentru acestea, inspectorii fiscali au stabilit debite suplimentare la TVA de 952.299 de lei, precum si accesorii de 691.953 de lei, in conformitate cu legislatia fiscala in vigoare.
Pe de alta parte, tot in urma inspectiei fiscale, s-a mai constatat ca, in perioada iunie-decembrie 2009, Primaria Azuga a efectuat achizitii intracomunitare de bunuri (echipamente pentru extinderea instalatiei de produs zapada artificiala pe tot domeniul schiabil al statiunii Azuga), dar si de servicii (asistenta tehnica acordata la montaj) a caror valoare totala a fost de 1,44 milioane de euro. Achizitia s-a efectuat dupa o licitatie la care s-a prezentat un singur ofertant – o firma din Italia – care bineinteles ca a si semnat contractul cu autoritatea locala. Inspectorii fiscali spun ca pentru efectuarea achizitiilor intracomunitare, Primaria Azuga s-a inregistrat in scopuri de TVA, obtinand certificatul de inregistrare in scopuri de TVA, depunand, de altfel, decont special de TVA pentru lunile in care au fost efectuate achizitiile. In toate cazurile, in deconturile speciale intocmite si depuse la institutia fiscala teritoriala, Primaria Azuga a evidentiat valoarea in valuta, precum si baza de impozitare in lei, inscriind la rubrica TVA valoarea zero. In urma inspectiei fiscale, s-a concluzionat ca pentru achizitiile intracomunitare de bunuri si servicii efectuate, a caror valoare in moneda nationala a fost de 6,15 milioane de lei, autoritatea locala avea obligatia platii taxei pe valoarea adaugata pana la data la care era obligata sa depuna decontul special prevazut la art. 156 indice 3 din Codul Fiscal. Astfel ca, in consecinta, taxa pe valoarea adaugata datorata a fost stabilita la suma totala de 1.169.171 de lei, dar si accesoriile in valoare de 886.590 de lei.
In total, Primaria Azuga ar avea de achitat un debit suplimentar in contul taxei pe valoarea adaugata de 2,12 milioane de lei, la care s-au stabilit si dobanzile de intarziere, in valoare de 1,26 milioane de lei. Conform surselor noastre, Primaria Azuga a contestat rezultatele actului intocmit in urma inspectiei fiscale. In cazul in care raspunsul la contestatie va fi negativ, iar, ulterior, instanta va da dreptate fiscului, autoritatea locala din Azuga s-ar afla pusa in situatia de a scoate, din pamant, din iarba verde si din… domeniul schiabil, banii considerati sume datorate la stat.
Violeta STOICA