• În ultimii ani, auditorii externi au constatat probleme majore în sistemul de achiziţii şi în contabilitatea instituţiei
• Poliţia Călare, caii şi investiţiile în spaţii nedeţinute

Povestea achiziţiilor ciudate – transformate în prejudicii imense – de la Poliţia Locală (fosta Comunitară) Ploieşti se întinde pe mai mulţi ani. Practic, atât reprezentanţii Camerei de Conturi Prahova, cât şi auditorii interni ai Primăriei Ploieşti au sesizat o grămadă de probleme cauzatoare de cheltuieli nelegale.

În prezent, la Tribunalul Prahova, se derulează un proces în Contencios Administrativ, acţiune demarată în vara anului 2011, când şef al Poliţiei Locale Ploieşti era un apropiat al fostului primar Andrei Volosevici – Marius Duţă (venit la Ploieşti de la Buzău, acolo unde a fost angajat al SRI). Judecătorii se vor pronunţa – în această cauză – referitor la concluziile Camerei de Conturi Prahova, prin care, la începutul anului 2011, se arăta că achiziţiile „neeconomicoase” şi „nelegale”, precum şi problemele de natură financiar-contabilă au produs – doar la nivelul anului 2010 – un prejudiciu de circa 4,5 miliarde de lei vechi instituţiei Poliţiei Locale şi, implicit, bugetului local al municipiului Ploieşti. Iar Poliţia Locală ar putea fi bună de plată! De fapt, de recuperat prejudiciile imense prevăzute în raportul de control.
Ce a constatat Camera de Conturi Prahova, la controlul derulat la începutul anului 2011? Multe, foarte multe nereguli! De altfel, în raportul aferent anului 2011, Camera de Conturi Prahova a sintetizat aceste probleme, multe dintre acestea referindu-se la cheltuieli nejustificate cu Poliţia Călare, spaţii nedeţinute în proprietate sau neînchiriate şi abateri financiar-contabile:
„Au fost achiziţionate harnaşamente profesionale şi diverse materiale de întreţinere cai în valoare de 52.052,53 de lei, precum şi pentru echiparea specifică a unei echipe de intervenţie rapidă formată din 10 persoane, în cadrul structurii de ordine publică, monitorizare, intervenţii şi transport valori, echipament şi dotări neprevăzute (…) pentru care s-au efectuat cheltuieli nejustificate în valoare de 63.778 lei”.
De altfel, per total, Camera de Conturi Prahova a observat că „în anul 2010, entitatea a efectuat plăţi în sumă de 217.114,20 de lei pentru funcţionarea Poliţiei Călare şi pentru echiparea specifică a echipei de intervenţie rapidă”, din care „numai” 76.228,18 lei au reprezentat, conform auditorilor, contravaloarea cheltuielilor pentru cazarea şi pensiunea completă a cailor, alţi 25.055,28 de lei au fost cheltuiţi pentru reabilitarea spaţiului din cadrul Hipodromului Ploieşti (care nu era nici măcar închiriat, deci nu se puteau efectua cheltuieli în mod legal pentru îmbunătăţirea acestuia). De altfel, în raportul întocmit la finalizarea controlului, reprezentanţii Camerei de Conturi Prahova au menţionat că, în privinţa reabilitării spaţiului de la Hipodrom, „la solicitarea controlului, instituţia (n.n. – Poliţia Locală) nu a prezentat un document din care să rezulte că ar avea în închiriere spaţiul supus igienizării şi obligaţia de a efectua reparaţii la acesta” şi s-a specificat că „prin efectuarea lucrărilor de reabilitare spaţiu la Hipodrom, în valoare de 25.055,28 de lei s-au angajat şi utilizat creditele instituţiei în favoarea altei entităţi (SC Arena SRL), contrar Legii nr. 273/2006, art 23, alin. 1”.
Auditorii au mai precizat, în raport, care au fost persoanele cu atribuţii în domeniul în care s-au constatat deficienţele. Astfel, alături de conducerea de la vremea respectivă a Poliţiei Locale Ploieşti, au fost precizate şi numele şefei de la Control financiar, precum şi şefii de la compartimentul Achiziţii Publice şi de la serviciul ATM.
Şi la lucrările de reparaţii au sesizat auditorii externi probleme: „În toate cele 6 contracte de lucrări de reparaţii şi igienizare încheiate în anul 2010, prin ofertele prezentate au fost înscrise elemente de cheltuieli directe prin care au pretins servicii nedatorate, neprevăzute de legislaţia de reglementare sau supraevaluate, în valoare de 15.780 lei”. Şi asta nu este tot, pentru că s-a mai precizat în raportul Camerei de Conturi şi că „entitatea a achitat în mod nelegal suma de 23.800 de lei reprezentând contravaloarea plăţilor privind asigurările de viaţă pentru tot personalul” din cadrul instituţiei verificate.
Şi în cazul achiziţiilor de lucrări şi servicii pentru sediul Poliţiei Locale au fost semnalate probleme, însă este de neconceput ca o instituţie care trăieşte în mare parte din bani de la bugetul local să cumpere „telefoane mobile performante”, ale căror valori au fost cuprinse între 1.200 de lei şi 1.438 de lei bucata! Astfel, pentru cele şapte telefoane, în anul 2010 a fost utilizată suma de 9.399,60 de lei. „Aceste telefoane performante, cu funcţii suplimentare, care se concretizează în costuri suplimentare de achiziţie, nu erau necesare şi oportune îndeplinirii sarcinilor de serviciu şi reprezintă o cheltuială ineficientă şi neeconomicoasă pentru instituţie”, au spus reprezentanţii Camerei de Conturi Prahova.
Dincolo de acest proces, prin care se contestă în Contencios Administrativ raportul Camerei de Conturi Prahova întocmit la începutul anului 2011, în ultimii ani au mai fost sesizate – de aceeaşi instituţie de control, cât şi de auditul intern al Primăriei Ploieşti – şi alte neconformităţi.

Hârtie pentru copiator supraevaluată, dar cumpărată!

Funcţionarii Serviciului de Auditare Internă din cadrul Primăriei Ploieşti au luat la puricat, la rândul lor, documentaţia aferentă perioadei 1 septembrie 2010 – 31 august 2012. În urma verificărilor, au ieşit la iveală patru probleme majore: neconformităţi privind activitatea de achiziţii publice, de încheiere şi urmărire a contractelor, de efectuare a plăţilor către furnizori, dar şi în privinţa inventarierii activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii. Neregulile constatate în perioada controlului – care a durat o lună – au fost înregistrate în timp ce la conducerea Poliţiei Locale Ploieşti se aflau Marius Duţă şi Daniel Tanase, apropiaţi ai fostului primar, Andrei Volosevici. Cele mai mari probleme au fost semnalate de către echipa de auditori în desfăşurarea activităţii de achiziţii publice. Potrivit raportului de audit, valoarea achiziţiilor derulate de Poliţia Locală Ploieşti în anii 2010, 2011 şi în primul semestru al anului 2012 a fost de 7,72 milioane de lei, din care aproape cinci milioane de lei au vizat achiziţionarea de bunuri şi servicii.
În programul de achiziţii au fost incluse până şi produse care nu au fost niciodată folosite după cumpărare, printre care imprimante şi multifuncţionale. Având în vedere numărul mare de computere şi de imprimante cumpărate, era necesar şi un stoc imens de hârtie de copiator A4! Şi, cum hârtia ieftină nu putea fi folosită, s-a cumpărat – pe bani publici, evident – una scumpă. „Exemplificăm situaţiile în care s-au cumpărat, în luna decembrie 2011, cantităţile de 81 de topuri (n.n. – de hârtie pentru copiator) la preţul unitar de 29,62 lei/top (cu 103,85% mai scump decât în luna septembrie 2011 şi cu 79,62% mai scump decât în luna aprilie 2012), în valoare de 2.399,22 de lei şi 500 de topuri la preţul unitar de 26,99 lei/top (cu 85,75% mai scump decât în luna septembrie 2011 şi cu 63,67% mai scump decât în luna aprilie 2012), în valoare de 13.497,80 de lei”, se preciza în raportul întocmit după auditul intern. Trecând la partea de achiziţii cu valori “serioase”, auditorii interni au mai descoperit şi că “în cazul unor lucrări cu valoarea apropiată de limita pragului legal de 15.000 de euro şi de complexitate mare, toate documentele au fost întocmite, semnate şi aprobate în aceeaşi zi cu iniţierea şi atribuirea pe SEAP (Sistemul Electronic de Achiziţii Publice) a achiziţiei”, în timp ce “pentru unele achiziţii efectuate prin cumpărare directă nu s-a putut face dovada prospectării pieţei”, ceea ce ridică mari semne de întrebare referitor la modul în care au fost selectate societăţile comerciale cu care au fost încheiate contractele.
Pentru că, în majoritatea cazurilor semnalate de Camera de Conturi Prahova, în rândul persoanelor cu atribuţii în domeniu au apărut, frecvent, două nume – cel al şefei serviciului Financiar – Contabilitate şi cel al şefului de la Achiziţii, am încercat, înainte de publicarea articolului, să le contactăm, la sediul Poliţiei Locale Ploieşti, pentru a-şi exprima un punct de vedere referitor la aceste probleme constatate de instituţiile de control. Cele două persoane, însă, nu au putut fi găsite pentru că, potrivit reprezentanţilor Poliţiei Locale, ambele se află în concediu medical.
Violeta STOICA