Persoanele care pleacă peste hotare, folosind ca mijloc de transport autocarul sau autobuzul, indiferent de destinaţie, trebuie să ştie că, de luna aceasta, beneficiază de noi drepturi, potrivit unui regulament care este în vigoare pe întreg teritoriul Uniunii Europene. Concret, este vorba despre Regulamentul (UE) nr. 181/2011 privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul şi autocarul, care prevede drepturile de bază ale călătorilor şi impune o serie de obligaţii atât firmelor de transport cu autobuzul şi autocarul, cât şi conducerii autogărilor cu privire la responsabilitatea pe care o au faţă de călători. Documentul a fost conceput ca urmare a faptului că, în fiecare an, numărul persoanelor care se deplasează cu autobuzul sau autocarul în UE este de aproximativ 70 de milioane, până în prezent, la nivelul UE fiind stabilite regulamente cu privire la drepturile pasagerilor care utilizează, pentru deplasare, transportul aerian, feroviar şi naval. Astfel, printre noile drepturi prevăzute în documentul menţionat se numără şi nediscriminarea pe motive de naţionalitate în ceea ce priveşte tarifele şi alte condiţii contractuale; asigurarea unui tratament nediscriminatoriu pentru persoanele cu handicap şi pentru cele cu mobilitate redusă. Totodată, persoanele cu handicap şi cele cu mobilitate redusă trebuie să beneficieze de asistenţă gratuită în autogări, dar şi în autobuze şi autocare, precum şi de compensaţii financiare pentru pierderea sau deteriorarea echipamentelor de mobilitate aparţinând acestei categorii de persoane din motive imputabile firmei transportatoare. De asemenea, un alt drept este acela de rambursare integrală a preţului biletelor sau redirecţionarea în caz de suprarezervare, anulare sau depăşirea cu mai mult de două ore a orei estimate de plecare (aplicabilă numai călătoriilor pe distanţe ce depăşesc 250 km). În plus, pe lângă rambursarea integrală a costului biletelor în situaţiile menţionate mai sus, cei în cauză vor beneficia şi de compensarea a 50% din preţul biletului dacă firma de transport nu oferă călătorilor dreptul de a alege între rambursare şi redirecţionare, măsură, de asemenea, aplicabilă numai călătoriilor pe distanţe ce depăşesc 250 km. Firmele de transport mai sunt obligate să acorde şi asistenţă adecvată, respectiv gustări, mese calde, băuturi răcoritoare şi cazare în cazul anulării sau al unei întârzieri mai mari de 90 de minute la călătorii pe distanţe de peste 250 km, mai lungi de trei ore. Tot în obligaţia firmelor de transport intră şi compensaţiile pentru decese, răniri, pierderea sau deteriorarea bagajelor din cauza accidentelor rutiere. Valoare despăgubirii se calculează în conformitate cu legislaţia naţională aplicabilă. Însă, orice limită maximă prevăzută de legislaţia naţională drept despăgubire pentru deces sau vătămare corporală sau pentru pierderea sau deteriorarea bagajului nu poate fi, în fiecare situaţie, mai mică de 220.000 euro – pe pasager, şi de 1.200 de euro – de bagaj. În cazul deteriorării scaunelor cu rotile, a altor echipamente de mobilitate sau a dispozitivelor de asistare, valoarea despăgubirii va fi întotdeauna egală cu costul înlocuirii sau reparării echipamentului pierdut sau deteriorat. Totodată, fiecare stat membru trebuie să înfiinţeze un organism naţional independent care va fi responsabil cu aplicarea regulamentului şi impunerea de sancţiuni atunci când acest lucru se impune.
C. DOBRE