In Prahova, pe primul semestru al anului scolar 2012-2013, aproape 4.000 de elevi au situatia scolara neincheiata, potrivit unui document privind starea invatamantului din judet, ce a fost analizat in cadrul unei sedinte a conducerii Inspectoratului Scolar Judetean cu directorii de scoli. Cei mai multi elevi aflati intr-o astfel de situatie (1.006) sunt in ciclul superior al liceului, numarul lor fiind in crestere comparativ cu cel inregistrat in semestrul I al anului scolar trecut. In invatamant liceal seral exista 806 elevi cu situatia neincheiata in primul semestru al acestui an scolar, in invatamantul liceal ciclul inferior – 1.147 de elevi- in cel postliceal – 99, la gimnaziu- 601 elevi, iar in invatamantul primar- 184. Conform regulamentelor scolare, profesorii nu pot incheia situatiile la invatatura daca elevii acumuleaza un numar prea mare de absente. Daca elevul decide sa nu abandoneze studiile, acesta sustine un examen in toamna. Daca obtine minimum nota 5 este promovat, iar daca nu, el se poate prezenta la examenul de corigenta.
Unii dintre tineri nu mai revin, insa, la scoala. La nivelul intregului sistem de invatamant prahovean, numarul cazurilor de abandon scolar este in crestere, rata cea mai scazuta a fenomenului inregistrandu-se in invatamantul primar, iar cea mai ridicata – la liceu. Acesta este in legatura stransa cu absenteismul ce se mentine la un nivel ingrijorator, in judet. In perioada septembrie – decembrie 2012 s-au inregistrat 1.224.526 absente, dintre care 651.787 sunt nemotivate, iar in luna ianuarie a.c. – 229.114 absente. Reprezentantii ISJ sustin ca au fost luate diverse masuri pentru combaterea absenteismului si a abandonului scolar: derularea unor programe educationale, dezbateri, consiliere psihopedagogica, informarea parintilor, trimiterea preavizului de exmatriculare etc. “Asemenea programe de actiune in vederea diminuarii fenomenului de absenteism nu sunt insa derulate in toate scolile sau nu au o audienta majora, astfel incat absenteismul ramane o problema reala pentru multe unitati scolare”, se arata in documentul facut public de ISJ. Conform statisticilor Inspectoratului Scolar, exista si 392 de elevi nescolarizati, dintre care cei mai multi – in invatamantul gimnazial.
Motivele pentru care elevii nu mai ajung la scoala sunt : lipsa motivatiei pentru propria instruire; probleme legate de situatia familiala (absenta parintilor plecati in strainatate sau dezinteresul acestora pentru aspectele legate de scoala; parinti prea autoritari sau familii dezorganizate, aspectele economice si de trai in familie, lipsa influentei educative pozitive din partea parintilor, retinerea elevilor acasa pentru treburi gospodaresti, in mediul rural etc.), programe scolare prea incarcate; teme laborioase la multe discipline; exigenta maxima a unor profesori; neaplicarea regulamentului de ordine interioara in toate cazurile (neconsemnarea absentelor la toate orele, neinformarea familiei privind numarul de absente ale elevilor cu probleme etc.), dar si unele disfunctii in parteneriatul scoala – familie – comunitate educationala. In semestrul I al acestui an scolar, indisciplina s-a reflectat si in notele scazute la purtare. Astfel, au fost consemnate 8.493 de note intre 9.99 si 7.00 si 1.836 de note sub sapte, dintre acestea din urma 1.444 fiind scazute pentru absente.

Ana MAXIM