Achizitionarea de produse – inclusiv provenite din alte state – prin intermediul internetului a devenit, in ultima vreme, o practica la care apeleaza tot mai multi romani. Potrivit Legii nr. 449/2003, republicata, privind vanzarea produselor si garantiilor asociate acestora, „vanzatorul este raspunzator fata de consumator pentru orice lipsa a conformitatii existenta la momentul cand au fost livrate produsele. In cazul lipsei conformitatii, consumatorul are dreptul sa i se aduca produsele la conformitate, fara plata, prin reparare sau inlocuire, in functie de optiunea consumatorului, sau sa beneficieze de reducerea corespunzatoare a pretului”.
Desi continutul acestui act normativ este armonizat cu legislatia europeana, practica arata ca fiecare tara isi poate impune propriile conditii, cu aspecte suplimentare fata de directiva europeana care reglementeaza acest domeniu. „Acest fapt poate da nastere la nenumarate capcane in care poate sa cada un cumparator de produse online din alte tari care nu este avizat. Pentru a evita o astfel de situatie, acesta trebuie sa citeasca foarte bine conditiile, sa afle daca respectivul comerciant vinde si in Romania, care sunt costurile de transport si, mai ales, cum se acorda garantia, caci nu exista garantie europeana. Degeaba cumperi un produs din strainatate crezand ca o sa ai garantie in Romania. Trebuie sa te intorci cu produsul in tara respectiva si acolo sa incerci ceva”, a declarat, recent, presei, Mihail Meiu, director in cadrul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor(ANPC). Acesta a adaugat ca, anual, institutia la care lucreaza primeste circa 60.000 de reclamatii din toate domeniile, dintre care aproximativ 50 la suta sunt intemeiate. Dintre aceste reclamatii, o parte vizeaza comertul transfrontalier, dar pe care ANPC nu le poate rezolva. „Din acest motiv, Comisia Europeana are in lucru un proiect de regulament, la care participa si specialisti ai ANPC, privind realizarea unor sisteme alternative de solutionare a plangerilor consumatorilor, inclusiv cele transfrontaliere. Proiectul prevede rezolvarea pe cale amiabila a plangerilor transfrontaliere, pe o platforma online, unde consumatorul sa poata depune plangerea, insotita de documente justificative”, a mai precizat acesta.
Dupa cum aveam sa aflam de la autoritatile prahovene, in judetul nostru nu a fost inregistrata, din fericire, in ultimii trei ani, decat o singura plangere referitoare la achizitionarea de produse online din alt stat. Dar acest lucru nu ne scuteste, totusi, sa le reamintim celor care achizitioneaza produse online din alte tari ca trebuie sa fie cu „ochii in patru” inainte de incheierea tranzactiei, pentru evitarea unor situatii neplacute.
D. CONSTANTIN