După mai mulţi ani de derulare a Programului „Rabla” reprezentanţii Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Automobile (APIA) ar dori ca guvernul să renunţe la acesta, din 2015, şi să-l înlocuiască cu alte tipuri de măsuri de cointeresare a românilor pentru cumpărarea de maşini noi sau electrice, în locul celor second-hand. „Pentru 2015, când acest program nu mai dorim să se desfăşoare, deoarece nu considerăm că mai are vreo utilitate, iar întreaga industrie auto este de acord cu acest lucru, susţinem – şi deja am avut discuţii cu Ministerul Finanţelor şi Ministerul Mediului – că va trebui înlocuit actualul sistem de calcul al impozitului în funcţie de capacitatea cilindrică a motorului cu un impozit calculat în funcţie de nivelul de poluare, norma Euro, emisia de CO2 şi vechimea autoturismului. Bineînţeles, asta nu are nicio legătură şi nu înlocuieşte timbrul de mediu”, a declarat, la o întâlnire cu presa, Ernest-Virgil Popovici, preşedintele Consiliului Director al APIA. La rându-i, Adrian Gearâp, preşedintele Administraţiei Fondului pentru Mediu (AFM), a declarat că prin Programul „Rabla” au fost cumpărate, anul acesta, aproximativ 11.000 de autoturisme noi, dintre cele 46.660 de maşini noi înmatriculate în 2013. Pe de altă parte, acesta a anunţat începerea unui studiu de impact privind timbrul de mediu şi Programul „Rabla”, pentru a fi analizate, împreună cu reprezentanţii industriei auto, posibilele deficienţe, dar şi modul prin care pot fi îmbunătăţite aceste măsuri, în scopul reducerii poluării şi menţinerii competitivităţii pieţei auto din România.
Reamintim că timbrul de mediu (care a înlocuit taxa auto, începând cu 15 martie a.c.) se plăteşte o singură dată la prima înmatriculare pe piaţa din România sau la prima transcriere a titlului de proprietate, atât în cazul maşinilor noi, cât şi în cel al automobilelor second hand, pentru care nu a fost plătită fosta taxă auto. Până la 31 octombrie 2013, statul a încasat de pe urma timbrului de mediu peste 606 milioane de lei dar, în acelaşi timp, a achitat persoanelor îndreptăţite peste 467 milioane de lei reprezentând returnarea vechii taxe auto în urma unor hotărâri irevocabile ale instanţei.
C. DUMITRU