După ce luni seară, la o emisiune tv, la o oră de maximă audienţă, i-a răsucit pe degete pe politicienii care nu-i sunt pe plac, făcând tot felul de pronosticuri în ceea ce priveşte anul electoral 2014, ieri, preşedintele statului a văzut Parisul. Nu de plăcere, ci în scop oficial- participarea la Conferinţa privind ocuparea tinerilor.
Iar ca să se ştie din timp ce intervenţii va avea în capitala Franţei, acesta a spus că va susţine sistemul dual, respectiv acela ca, în afara teoriei, tânărul să dobândească şi abilităţi pentru desfăşurarea unei meserii, fiind de părere că fără a-i specializa, fără a le da o meserie încă din şcoală, tinerii sunt sacrificaţi.
De ce o fi nevoie ca urechile franţuzilor să audă cum şeful palatului de pe dealul Cotrocenilor din Bucureşti îşi dă cu presupusul în legătură cu ocuparea tinerilor la nivel de Europa, cu siguranţă asta ţine strict de diplomaţie! Mai ales că declaraţii precum cele pe care le va face la Paris n-a prea avut timp să le facă şi prin Bucureşti.
Ba, dacă este să dăm timpul în urmă, despre şcoala românească, şeful statului n-a prea avut cuvinte elogioase, din contră!
Mai mult decât atât, având în vedere mandatele sale la Cotroceni, nu prea s-a sesizat în momentul în care în domeniul Educaţiei au curs reformele care, în loc să îmbunătăţească sistemul, mai mult i-au bulversat pe profesori, elevi şi părinţi. În plus, ori de câte ori s-au schimbat miniştrii acestui domeniu, fiecare a venit cu ideea de a tăia sau de a schimba ceva, fără însă ca golul să fie şi umplut cu ceva mai bun, care, într-adevăr, să ajute tinerii să iasă de pe băncile şcolii mai încrezători, mai pregătiţi pentru viaţă.
Preşedintele spune că e nevoie ca tinerii să înveţe chiar din şcoală o meserie. Analizând la rece această propunere, ideea este chiar bună, numai că în România nu prea s-a văzut că s-a aplicat, cu excepţia liceelor de profil.
Problema este însă că, dacă se doreşte ca încă din şcoală tinerii să dobândească abilităţile pentru o anumită meserie, în cazul acelora care vor să mai vadă cum mai arată şpanul, cum se măsoară cu şublerul, cum arată o şaibă, o piuliţă sau un şurub de şase, o şurubelniţă stea, cum se face un desen tehnic, unde mai găsesc vreo uzină fără lacăt pe ea? Amintiri… Ca să nu mai spunem că, în urmă cu ceva ani, de pe băncile unor facultăţi au tot ieşit , ca pe bandă, numai absolvenţi jurişti, mulţi dintre ei fie îngroşând rândurile şomerilor, fie ajungând vânzători la buticul din colţ.
Chiar dacă toate aceste lucruri sunt arhicunoscute, vreo modificare în bine, deocamdată, n-a prea apărut la orizont, în continuare Educaţia fiind un domeniu care are parte de tot mai multe reforme, care mai de care mai „revoluţionare”, în ciuda faptului că Bac-ul a devenit, de la an la an, un examen tot mai greu de trecut!
Şi-atunci, de ce e nevoie ca urechile franţuzilor să audă un dat cu părerea despre ocuparea tinerilor? Din diplomaţie! În condiţiile în care, în România, ceva concret, aşa cum vrea preşedintele, încă nu s-a făcut !!!
Nicoleta DUMITRESCU