După zeci de ani de la intrarea în vigoare, legile proprietăţii le mai dau bătăi de cap aleşilor locali şi astăzi. Dovadă în acest sens sunt convocările, la Ploieşti, ale reprezentanţilor autorităţilor publice locale, pentru a fi instruiţi în legătură cu ultimele modificări aduse legislaţiei în materie, astfel încât solicitanţii să intre în posesia mult aşteptatelor titluri de proprietate.

Ieri, Instituţia Prefectului Prahova a organizat o nouă şedinţă – precedenta desfăşurându-se săptămâna trecută – care a avut ca temă stabilirea modului de lucru al specialiştilor în măsurători topo pentru punerea în aplicare a noilor reglementări legislative privind măsurile pentru finalizarea procesului de restituire, în natură sau prin echivalent, a imobilelor preluate în mod abuziv în perioada regimului comunist. Au fost prezenţi secretarii localităţilor din judeţ şi specialişti în măsurători topo, aceştia primind informaţiile necesare de la subprefectul judeţului – Rodica Paraschiv şi de la directorul Oficiului de Cadastru şi Publicitate Imobiliară Prahova – Virgiliu Daniel Nanu. Necesitatea convocării acestor întâlniri, la un interval atât de scurt, a fost motivată, pe de o parte, de faptul că peste 70 de primării au primit alocări financiare, acum câteva zile, de la Consiliul Judeţean, pentru plata serviciilor pe care urmează să le presteze specialiştii topo, iar pe de alta, pentru că inventarierea tuturor terenurilor pe ortofotoplanuri, aşa cum prevăd ultimele modificări legislative, trebuie efectuată până pe data de 29 decembrie a.c.
Aşa cum v-am mai informat, Guvernul şi-a angajat răspunderea pe proiectul de lege privind legile proprietăţii. Noul act normativ (HG 165/2013) are în vedere ca toate cererile privind restituirea proprietăţilor să fie soluţionate până la data de 1 ianuarie 2017, având ca prioritate despăgubirile în natură, acordate la nivel local. În context, celor prezenţi le-au fost prezentaţi paşii pe care trebuie să-i urmeze, astfel încât să-şi ducă la îndeplinire sarcinile pe care aceştia le au. Ca urmare, au fost reamintite şi atribuţiile pe care le au comisiile locale pentru inventariere, formate la nivelul celor 104 localităţi, respectiv de a indentifica terenurile ce constituie rezerva comisiei locale de fond funciar, terenurile aflate în proprietatea publică şi privată a statului, cu sau fără investiţii, aflate în administrarea unor autorităţi şi instituţii publice; terenurile administrate de institute şi staţiuni de cercetare, cu sau fără investiţii, cele ocupate de izlazuri, dar şi altele identificate ca disponibile în vederea restituirii, ca, în final, să se ia toate măsurile pentru asigurarea integralităţii şi corectitudinii transpunerii în format digital, pe ortofotoplan, a limitelor terenurilor inventariate. Nu în ultimul rând, celor prezenţi le-au fost reamintite şi termenele până la care trebuie puse în practică noile prevederi. Concret, până pe data de 29 august, autorităţile şi instituţiile publice, institutele şi staţiunile de cercetare care administrează terenuri aparţinând domeniului public sau privat ale statului sau ale unităţilor administrative teritoriale transmit comisiilor datele necesare completăriii documentelor ce trebuie întocmite; până la data de 20 septembrie, comisiile locale de aplicare a fondului funciar centralizează cererile de restituire nesoluţionate, iar până la data de 29 decembrie a.c., trebuie finalizată inventarierea terenurilor pe ortofotoplanuri. Conform unei situaţii centralizate la nivelul lunii martie a.c., deşi au trecut peste 20 de ani de când se bate moneda pe aplicarea legilor fondului funciar, la nivelul judeţului Prahova nicio localitate nu a finalizat eliberarea titlurilor de proprietate. În baza legilor apărute în materie, la nivelul judeţului Prahova au fost înregistrate 246.224 de solicitări. Cele mai multe cereri – 7.133 – au fost înregistate la Băicoi, această localitate fiind urmată de Poseşti – cu 6.963 de solicitări, Ariceştii Rahtivani – 6.240 de solicitări, Urlaţi – 5.798 de cereri, Boldeşti-Scăeni – 4.733 de solicitări, Brazi – 4.303 solicitări, Ciorani – 4.265 de solicitări şi lista poate continua. Tot până în luna martie a.c., se eliberaseră 138.326 titluri de proprietate, dintre care – pentru Fondul Agricol – un număr de 119.618 titluri de proprietate, iar pentru Fondul Forestier – 18.708 titluri de proprietate. Principala cauză pentru care nu s-a reuşit eliberarea documentelor a fost aceea că foarte multe localităţi sunt aşezate în zona de deal, unde efectuarea măsuratorilor este mai dificilă.
N.DUMITRESCU