C. Dumitru

Atunci când desfăşoară activităţi curente sau începe alte proiecte, ce pot avea un impact asupra calităţii mediului înconjurător, orice societate comercială sau instituţie publică este obligată, potrivit reglementărilor legale, să solicite autorităţii competente eliberarea, după caz, a acordului de mediu, a avizului de mediu, a autorizaţiei de mediu sau a autorizaţiei de mediu integrată. Tipul acestui document este, se-nţelege, într-o corelaţie directă cu nivelul impactului activităţii firmei în cauză asupra mediului.
Pentru emiterea unor astfel de documente, autorităţile publice competente percep anumite tarife care, în cazul unora dintre autorizaţii, au fost modificate, potrivit unui act normativ apărut în Monitorul Oficial al României din 17 iunie 2014. De exemplu, pentru analiza documentaţiei de susţinere a solicitării autorizaţiei integrate de mediu, contribuabilii vor plăti, potrivit noilor prevederi, 6.000 de lei. Pentru un serviciu asemănător, dar solicitat în cazul eliberării autorizaţiei de mediu, se percepe un tarif mai redus – 1.500 de lei. În schimb, în cazul revizuirii/actualizării autorizaţiei integrate de mediu, taxa a rămas neschimbată – 2.500 de lei. De asemenea, neschimbate au rămas şi tarifele percepute pentru alte prestări de servicii, cum ar fi: analiza planurilor/programelor locale – 500 de lei, analiza planurilor/programelor naţionale – 2.500 de lei.
Eliberarea autorizaţiei de mediu se face în maximum 90 de zile lucrătoare de la data depunerii dosarului conţinând documentaţia completă. Contribuabilii care nesocotesc prevederile autorizţiei de mediu riscă amenzi contravenţionale cuprinse între 30.000 şi 100.000 de lei, potrivit OUG nr. 195/2005.