Dumitru Constantin

La sfârşitul săptămânii precedente, conducerea Camerei de Comerţ şi Industrie (CCI) Prahova a organizat o interesantă dezbatere cu titlul “Construcţiile, încotro?”, cu scopul de a reliefa, pe de o parte, problemele cu care se confruntă acest sector afectat sever de criza economică a ultimilor ani şi, pe de altă parte, de a încerca identificarea de soluţii în vederea sprijinirii companiilor de profil din judeţ. Pe lângă numeroşi administratori ai firmelor de construcţii, la acest eveniment au participat reprezentanţi ai administraţiei publice locale şi judeţene, ai instituţiilor cu atribuţii de reglementare în domeniu, precum şi ai asociaţiilor şi patronatelor de profil (în foto).
În prima parte a dezbaterii, preşedintele CCI Prahova, Aurelian Gogulescu, a prezentat, în sinteză, evoluţia sectorului construcţiilor în judeţul nostru, în perioada 2008 – 2012. Un prim aspect ce trebuie reţinut este acela că numărul firmelor de profil a înregistrat, din păcate, o scădere continuă, respectiv de la 3.015 firme, în 2008, la 1.762, în anul 2012. Pe cale de consecinţă, în perioada menţionată, a scăzut şi efectivul salariaţilor care lucrează în acest sector esenţial al economiei, respectiv cu peste 6.300 de persoane, până la 15.710 angajaţi. În ceea ce priveşte cifra de afaceri înregistrată de către firmele de construcţii prahovene, aceasta era, la sfârşitul lui 2012, în valoare de 600.122.143 de euro, respectiv cu peste 230 milioane de euro mai scăzută comparativ cu 2008.
În partea a doua a dezbaterii, reprezentanţii firmelor de construcţii sau ai patronatelor de profil, care au luat cuvântul, au adus în discuţie o serie de probleme cu care s-au confruntat în ultima vreme. Aceştia au evidenţiat puzderia de taxe şi impozite, lipsa unei strategii naţionale coerente în domeniu, corupţia în atribuirea unor investiţii, insuficienţa forţei de muncă bine pregătite, căci majoritatea constructorilor cu o bogată experienţă au preferat să lucreze în străinătate, pe salarii cu mult mai mari. La rându-i, Fabioara Ionescu, administratorul public al judeţului, a reliefat un alt neajuns pe care-l întâmpină, adeseori, administraţiile publice locale: contestaţiile după atribuirea unor lucrări de construcţii. “Considerându-se nedreptăţite, multe dintre firmele perdante se grăbesc să conteste câştigătorul licitaţiei. În consecinţă, ultima dată, de exemplu, am fost nevoiţi să ne deplasăm la Bucureşti, la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor, cu peste 20.000 de copii de documente ale tuturor firmelor participante la o licitaţie, pentru a demonstra legalitatea desemnării câştigătorului. Aceasta înseamnă, fireşte, amânarea termenului de începere a lucrărilor”, a adăugat Fabioara Ionescu.