Alegerile europarlamentare – programate să aibă loc pe data de 25 mai a.c. – au determinat autorităţile centrale să adopte o serie de acte normative prin care sunt dispuse măsuri în legătură cu organizarea acestui scrutin. Pentru cititorii ziarului nostru publicăm, în cadrul acestei rubrici, informaţii de larg interes în legătură cu procedurile prin care vor fi aleşi membrii din România în Parlamentul European.
Legea 33/ 2007 stabileşte cadrul juridic general pentru organizarea şi desfăşurarea alegerii membrilor din România în Parlamentul European, din care am reţinut cele mai importante date: • Imprimarea buletinelor de vot se asigură de birourile electorale judeţene şi al Municipiului Bucureşti, prin grija prefecţilor • Prefecţii răspund ca toate buletinele de vot necesare să fie imprimate cu cel puţin 15 zile înainte de ziua de referinţă • Pentru partidele politice, organizaţiile cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţele politice şi alianţele electorale, pragul electoral de atribuire a mandatelor reprezintă 5% din totalul voturilor valabil exprimate, la nivel naţional • Candidaţilor independenţi li se pot atribui mandate dacă au obţinut, fiecare în parte, un număr de voturi valabil exprimate cel puţin egal cu coeficientul electoral naţional • Coeficientul electoral naţional reprezintă partea întreaga a raportului dintre numărul total de voturi valabil exprimate şi numărul de mandate de parlamentari europeni ce revin României • Atribuirea mandatelor de parlamentar european se face, cu respectarea condiţiilor prevăzute de către Biroul Electoral Central • În prima etapă, Biroul Electoral Central calculează pragul electoral şi coeficientul electoral naţional şi stabileşte, în ordinea descrescătoare a numărului de voturi valabil exprimate, lista partidelor politice, a organizaţiilor cetăţenilor aparţinând minorităţilor naţionale, alianţelor politice, alianţelor electorale şi candidaţilor independenţi cărora li se pot repartiza mandate, ulterior mai urmând şi alte etape de repartizare a mandatelor, pe baza unor calcule stabilite conform legislaţiei în vigoare • Procesul-verbal, întocmit potrivit legii, se semnează de către preşedinte sau de locţiitorul acestuia şi de ceilalţi membri ai Biroului Electoral Central, în prezenţa cărora a fost întocmit • Lipsa semnăturii unor membri ai birourilor nu afectează valabilitatea procesului-verbal şi a alegerilor, preşedintele menţionând motivele care au împiedicat semnarea • Biroul Electoral Central înmânează candidaţilor aleşi un certificat constatator al alegerii.
(Va urma)














