Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) a criticat, printr-un comunicat de presă făcut public, introducerea accizei suplimentare la carburanţi, precizând că aceasta ar putea fi evitată în măsura în care Guvernul ar aplica măsurile propuse în ultimii ani de transportatori. ,,Introducerea accizei suplimentare nu demonstrează altceva decât incapacitatea instituţională a României de a aplica soluţii reale în ceea ce priveşte creşterea veniturilor la bugetul de stat. Guvernul alege soluţia rapidă şi confortabilă – un nou bir în loc să pună la treabă instituţiile statului şi să însănătoşească economia aducând bani la buget. Încă din 2010 patronatele din transporturi au solicitat introducerea sistemului de returnare a unui procent din acciză pentru transporturile comerciale după modelul practicat cu succes în multe ţări europene. Prin acest sistem este descurajată utilizarea carburanţilor de provenienţă îndoielnică asigurându-se concurenţa loială în piaţa de transport. Influenţa pozitivă în buget a acestei măsuri este estimată de FORT la peste 300 milioane de lei în primul an de la aplicare, dar dublată în următorii doi ani. Astfel dacă începând cu 1 Martie 2014 transportatorii recuperează un procent de 0,6 lei/litru din valoarea accizei actuale, până la data de 1 Martie 2015 bugetul de stat primeşte o infuzie de 300 milioane de lei, iar până în 1 Martie 2017 anual încă 1.300 milioane de lei printr-o creştere anuală succesivă’’, se arată în documentul menţionat. O altă măsură propusă de Federaţia Operatorilor Români de Transport şi transmisă Guvernului şi Ministerului de Finanţe este legată de fiscalizarea transportului de pasageri prin dotarea obligatorie cu case de marcat electronice fiscalizate astfel încât fiecare pasager să primească un bon fiscal corespondent călătoriei efectuate, în acest caz influenţa pozitivă în bugetul de stat fiind estimată la aproximativ la 200 milioane de lei anual. ,,FORT solicită în mod public Guvernului României aplicarea măsurilor ce se impun în lupta cu piaţa neagră a carburanţilor, fiscalizarea transportului de pasageri şi transportul ilicit de persoane cu autoturisme, zona în care acţionează la nivel naţional o reţea de peste 1.500 de persoane fizice ce produc o pagubă bugetului de stat de alte 250 milioane de lei. Măsura de introducere a unei noi accize nu face altceva decât să scadă încasările la bugetul de stat pe fondul creşterii alimentărilor din economia subterană respectiv din cauza alimentărilor în afara ţării’’, se mai arată în finalul comunicatului de presă.
C.D.