Asocierea Vinci-Strabag-Aktor va construi autostrada Comarnic-Braşov

Cu o zi înainte de termenul în care ar fi trebuit să fie anunţată asocierea de firme care va construi tronsonul Comarnic-Braşov al autostrăzii A3, a fost dezvăluit numele concernului care a fost declarat câştigătorul procedurii de achiziţie pentru încheierea contractului de concesiune. Astfel, asocierea pe care ziarul Prahova o anticipa ca fiind 90% câştigătoare a procedurii încă din luna septembrie a acestui an – Vinci-Strabag-Aktor – a fost anunţată oficial drept viitorul constructor al segmentului dintre Comarnic şi Braşov al autostrăzii Bucureşti-Braşov (A3). Ieri, la inaugurarea lotului patru al Autostrăzii Sibiu-Orăştie, premierul Victor Ponta a anunţat că aceasta este o „ofertă serioasă” şi că, practic, anul viitor va putea să înceapă „faimosul Comarnic-Braşov”.
La începutul procedurii, care a demarat în urmă cu un an, se înscriseseră trei asocieri de firme de construcţii şi o societate chinezească – China Communications Construction Company Ltd. Dintre asocierile care s-au înscris în dialogul competitiv au depus, în final, ofertele tehnice şi financiare numai două: asocierea Vistrada Nord (Vinci – Franţa, Strabag – Austria şi Aktor -Grecia) şi asocierea Impregilo SpA/Salini (Italia).
Din asocierea Vistrada fac parte şi două dintre firmele care au renunţat, în 2010, la contractul încheiat cu CNADNR şi Ministerul Transporturilor condus la vremea aceea de pedelistul Radu Berceanu, pentru construirea aceluiaşi tronson din autostrada A3, adică Braşov-Comarnic.
Singura societate românească– UMB Spedition – înscrisă, iniţial, alături de chinezi şi de cele două asocieri de firme străine, în cursa pentru acest sector de autostradă, a renunţat pe ultima sută de metri să mai depună oferta finală.
Concesionarul va fi obligat să găsească surse de finanţare pentru realizarea proiectului, urmând să administreze autostrada Comarnic-Braşov pentru o perioadă de 30 de ani. Acest tronson este deosebit de dificil de realizat, având în vedere că va fi nevoie de construirea a zeci de poduri şi tuneluri, dar şi viaducte şi pasaje. De altfel, tocmai din cauza dificultăţii, întregul tronson a fost împărţit în două segmente: Comarnic-Predeal şi Predeal – Braşov (Cristian).
Sunt pregătite, deja, şi tabelele cu persoanele fizice şi juridice care vor fi expropriate – acestea urmând să fie făcute publice după încheierea contractului de concesiune pentru construirea sectorului Comarnic – Braşov al autostrăzii A3. Potrivit legislaţiei în vigoare, despăgubirile pentru imobilele care vor intra – într-o formă sau alta – în culoarul de expropriere vor trebui realizate de către statul român, care va fi obligat – prin Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale– să pună la dispoziţia ofertantului declarat câştigător terenurile libere de sarcini.
V.STOICA