
„Parintii nu trebuie sa lase viitorul elevilor doar in mainile profesorilor”
– Ce inseamna educatia globala, un termen, sa recunoastem, mai greu de inteles pentru publicul larg, pe care il propune in aceste zile programul international „Saptamana Educatiei Globale”, proiect desfasurat anul acesta sub sloganul „Educatie pentru toti, pretutindeni, acum!” ?
– Educatia globala insumeaza mai multe tipuri de educatie, complementare intr-un fel sistemului clasic de invatamant. Se refera deopotriva la protejarea drepturilor copilului, diversitate culturala, etnica si relationarea acestor concepte cu ceea ce se intampla, de fapt, in viata reala.
– Dincolo insa de aceste generalitati, ce presupune acest tip de educatie?
– Nu putem vorbi, de exemplu, despre protectia copilului fara sa avem in vedere fenomenul abandonului scolar. Vreau sa va spun ca programul „Saptamana educatiei globale” a fost lansat in 1999 de Centrul Nord- Sud al Consiliului Europei- proiect care din 2001 a inclus si Romania – cu scopul de a sensibiliza toti factorii implicati in sistemul educational, incepand cu elevii, profesorii si parintii. Sigur ca e important sa se gaseasca solutii concrete de adaptare la cerintele actuale ale societatii si asupra acestor lucruri incercam sa atragem atentia prin toate aceste programe derulate in domeniul educational.
– Tema aleasa anul acesta de Romania si de Prahova, ea fiind diferita de la o tara la alta, este educatia parintilor. Care sunt exigentele europene la acest capitol al educatiei parintilor?
– In relatia dintre elevi si scoala, parintii trebuie sa devina cel de-al treilea pilon esential. La ora actuala, sistemul romanesc de invatamant cauta modalitati de a transforma parintele intr-un partener real mai ales atunci cand este vorba despre viitorul propriului copil. Ceea ce presupune, de exemplu, ca parintii sa fie consultati atunci cand sunt elaborate programele scolare. Ceea ce s-ar adauga obligatiei ca si elevii sa intre in dialog cu profesorii din punct de vedere al pregatirii pentru viata, al provocarilor societatii de azi astfel incat ceea ce se invata la scoala sa permita adaptarea la realitatea concreta si la depasirea dificultatilor ei.
Raluca ENE











