* interviu cu Gabriel Hornoiu, vicepresedinte al Organizatiei Prahova a PSD
– Domnule Hornoiu, ce intrunire a organizat partidul dv sambata la Brasov ?
– A fost o intrunire-dezbatere cu tema „Sistemul de autostrazi – fundament pentru dezvoltarea economica”, la care conducerea PSD a invitat reprezentantii organizatiilor noastre din judetele aflate pe viitorul traseu al autostrazii Bucuresti-Ploiesti-Brasov-Timisoara-Arad, ca si oameni de afaceri si reprezentanti sindicali.
– De ce va framanta autostrazile acum, cand sunteti in opozitie?
– Pentru ca nu este doar problema PSD, ci a intregii tari. Un an de sistare a lucrarilor in acest domeniu reprezinta o greseala strategica a actului de guvernare si, in opinia noastra, o expresie a esecului cotei unice de impozitare. De asemenea, ca sa reducem decalajul fata de tarile UE, trebuie sa inregistram un ritm al cresterii economice de 8% pe an, lucru care nu este posibil fara astfel de cai de comunicatie care contribuie in mod direct la dezvoltarea zonelor pe care le traverseaza.
– Ce date aveti care sa va sustina aceste afirmatii?
– In primul rand, faptul ca, daca in 2004 s-a inregistrat un ritm de crestere economica de 8,3%, in acest an estimarile abia ajung la 3,5%! De asemenea, UE a revenit la pozitii mai bune si pune accent pe investitiile publice in doua mari domenii: infrastructura si asa-zisele investitii publice inteligente – educatie, cercetare etc. In sfarsit, trebuie sa recunoastem ca ne aflam pe ultimul loc in Europa in ceea ce priveste lungimea autostrazilor. Practic, dupa ’89, noi nu am mai facut decat 100 de kilometri de autostrada!
– Dar sunt perspective sa se inmulteasca…
-Pe Autostrada Transilvania, 400 kilometri ar fi putut fi inceputi, deoarece guvernarea noastra pregatise terenul, cum se spune. Daca, insa, actualul Guvern nu porneste nici in 2006, aceste proiecte vor deveni inutilizabile, se vor pierde finantarile, iar refacerea procedurilor va amana lucrarile abia dupa 2009.
– Se poate spune ca ati luat si hotarari ?
– Ne-am permis, in primul rand, sa botezam autostrada Bucuresti-Brasov-Timisoara-Arad cu numele DACIA. PSD va face si o presiune politica sustinuta – prin lupta parlamentara – pentru obtinerea unor sume mai consistente pentru autostrazi, deoarece ceea ce s-a prevazut nu acopera nici macar lucrarile efectuate pana acum.
– Dar PSD este acuzat de aranjamente in contractarea lucrarilor la autostrazi…
– Este un mod de abordare incorect. Ar fi o copilarie sa crezi asa ceva din moment ce s-au facut expertize cu firme si specialisti de renume. Pretul mediu – pentru care suntem acuzati – este la media preturilor pe kilometru de la autostrazile realizate pe continent si, fireste, depinde de conditiile concrete de la noi. De asemenea, se invoca gresit problema avansului care, de fapt, nu-i de 30% – cat se obisnuieste totusi, la o lucrare publica – ci de 7%, iar suma nu ar fi trebuit sa impiedice desfasurarea lucrarilor. Iata de ce presedintele Geoana a declarat presei ca cei care vor mai acuza PSD, pe nedrept, pe aceasta tema, vor fi actionati in instanta.
– In aceasta lupta a dv, mai aveti vreun aliat?
– Noi am apreciat ca autostrazile Transilvania si Dacia sunt la fel de importante, iar demersurilor noastre li s-au alaturat, in mod normal, reprezentantii administratiilor locale de pe traseele respective, indiferent de culoarea politica. Adica, si PD, si UDMR, si PC, si chiar PNL. In fond, nu-s autostrazile PSD, ci ale tarii!
Leon CHIRILA