• Un prahovean care a lucrat în Spania a trecut prin clipe de coșmar
A.M.
Un prahovean care a lucrat câteva luni în Spania, împreună cu zeci de alți români, la cules de fructe, a avut parte de o experiență de coșmar: a fost nevoit să muncească zece ore pe zi, inclusiv duminica, a fost plătit cu bani mai puțini decât i s-au promis inițial, iar condițiile de cazare și masă pe care angajatorul i le-a asigurat au fost precare, după cum ne-a precizat acesta. Bărbatul susține că plecarea ar fi fost aranjată de o persoană din București. Prahoveanul este decis să sesizeze situația instituțiilor abilitate și să–și recupereze restul de bani promiși ( inițial a fost anunțat că va primi 4 euro pe oră, dar a primit 3 euro pe oră, susține acesta).
Prin astfel de situații au trecut mulți români, încrezători în așa-ziși binevoitori care le oferă locuri de muncă în străinătate. Recent, ne-am adresat Inspectoratului Teritorial de Muncă Prahova solicitând mai multe informații în legătură cu ceea ce pot face cei interesați de astfel de oferte pentru a se asigura că vor munci cu forme legale și pentru a evita riscul de a fi păcăliți sau chiar exploatați.
Reprezentanții ITM ne-au transmis că toți cetăţenii români care doresc să lucreze în străinătate şi apelează la un agent de ocupare a forţei de muncă pentru găsirea unui loc de muncă în străinătate ar trebui să se familiarizeze, în primul rând, cu prevederile Legii nr. 156/2000 republicată privind protecţia cetăţenilor români care lucrează în străinătate şi cu normele metodologice de aplicare a acesteia, respectiv cu H.G. nr. 384/2001, cu modificările şi completările ulterioare.
Un element important de reținut este faptul că persoanele fizice nu au dreptul să exercite activităţi de mediere a angajării cetăţenilor români în străinătate ! Pentru a desfăşura activitatea de selecţie şi plasare a forţei de muncă în străinătate, agentul de ocupare a forţei de muncă trebuie să fie o societate comercială constituită conform Legii nr. 31/1990 și să îndeplinească niște condiții clare. Concret, potrivit reprezentanților ITM Prahova, “o societate ce funcționează legal dispune de spaţiul şi de dotările necesare pentru buna desfăşurare a activităţii, are încadrat personal cu experienţă în domeniul forţei de muncă, are organizată o bancă de date care să cuprindă ofertele şi solicitările de locuri de muncă în străinătate, informaţii referitoare la condiţiile de ocupare a acestora şi la calificările şi aptitudinile solicitanţilor aflaţi în evidenţa lor, are încheiate cu persoane juridice, persoane fizice şi organizaţii patronale din străinătate, după caz, contracte care conţin oferte ferme de locuri de muncă şi este înregistrată la inspectoratul teritorial de muncă în a cărui rază teritorială îşi are sediul”. Inspectoratul Teritorial de Muncă Prahova atrage atenţia persoanelor care vor să lucreze în străinătate să se adreseze inspectoratului teritorial de muncă în raza căruia societatea îşi are sediul, în vederea verificării înregistrării firmei la ITM, să fie atenți la documentele pe care le semnează și să se informeze despre drepturile pe care le au. “Contractele de mediere trebuie să cuprindă cel puţin elementele şi clauzele prevăzute în anexa nr. 2 din H.G. nr. 384/2001. Printre obligaţiile agentului de ocupare a forţei de muncă se numără cea de asigurare a întocmirii a unui exemplar a contractului individual de muncă (CIM) şi în limba română, precum şi obligația de asigurare a respectării de către angajator a clauzelor prevăzute în CIM. Pentru efectuarea activităţii de mediere, agenţii de ocupare a forţei de muncă în străinătate pot percepe un tarif de mediere. Agentul de ocupare a forţei de muncă are, pe lângă obligaţia de a asigura încheierea CIM şi în limba română, şi pe aceea de a include în document a următoarelor elemente : * funcţia, meseria sau ocupaţia; * natura şi durata angajării, condiţiile de angajare, de încetare a angajării sau de angajare; * durata timpului de muncă şi de repaus; * tariful orar, salariul lunar şi datele de plată a salariului; * sporuri, ore suplimentare şi alte drepturi salariale; * cazurile în care pot fi urmărite drepturile salariale; * durata, modul de acordare şi drepturile băneşti aferente concediului de odihnă; * condiţiile de muncă, măsuri de protecţie şi securitate a muncii; * posibilitatea transferării salariului în România; * asigurarea medicală a angajaţilor români, similar cu cea a cetăţenilor din ţara primitoare; * acordarea de despăgubiri angajaţilor români în cazul accidentelor de muncă, a bolilor profesionale sau a decesului; * condițiile de cazare, de locuit sau, după caz, de închiriere a unei locuinţe şi de asigurare a hranei; * asigurarea formalităţilor, stabilirea condiţiilor de transport din România în statul în care se asigură ofertele de locuri de muncă şi retur pentru angajaţii cetăţeni români şi membrii de familie care îi însoţesc sau îi vizitează, precum şi suportarea cheltuielilor aferente; * taxele, impozitele şi contribuțiile care grevează asupra veniturilor angajaţilor cetăţeni români, asigurându-se evitarea dublei impuneri sau a dublei perceperi de contribuţii de asigurări sociale; * obligaţiile angajaţilor cetăţeni români în străinătate”.
Dacă agentul de ocupare a forţei de muncă nu respectă aceste obligaţii, cei păgubiți se pot adresa în scris inspectoratului teritorial de muncă. Prahovenii pot adresa ITM Prahova petiţii formulate în nume propriu, în care să precizeze datele de identificare complete (nume, prenume și adresă de domiciliu), precum şi datele angajatorului unde şi-a desfăşurat activitatea.














