Alex Călinoiu

Conducerea Primăriei Ploieşti a semnat, în această săptămână, contractul pentru montarea de instalaţii GPL pe 50 de autobuze din parcul auto al operatorului Transport Călători Express. Contractul de transformare va duce, spun specialiştii, la o diminuare substanţială a cheltuielilor pentru firma de transport, prin scăderea consumului de carburant, la prelungirea duratei de viaţă pentru aceste autobuze, dar şi la o reducere a emisiilor nocive provenite de la mijloacele de transport.
În urma licitaţiei, administraţia ploieşteană a declarat câştigătoare o asociere compusă din trei firme, termenul pentru montarea instalaţiilor pe cele 50 de autobuze TCE fiind de un an.
Administraţia ploieşteană a finalizat licitaţia lansată în timpul mandatului de primar al lui Iulian Bădescu privind „transformarea autobuzelor din funcţionare Diesel în funcţionare cu gaz petrolier lichefiat”, conform datelor care apar în Sistemul Electronic de Achiziţii Publice. Primăria a semnat în această săptămână contractul cu operatorul declarat câştigător, o asociere de firme din care fac parte Inter-Gas România SRL, GI.MA.Gas SRL şi NGV Gas SRL. Contractul vizează montarea unor instalaţii GPL de ultimă generaţie pe 50 de autobuze folosite în mod frecvent de operatorul de transport public din municipiu şi are o valoare de 17,8 milioane de lei, la care se adaugă TVA de 4,27 milioane de lei. Mai precis, ofertantul a estimat că 16,3 milioane de lei reprezintă contravaloarea investiţiei de bază pentru produsele livrate, 1,2 milioane de lei costă serviciile conexe, iar 251.000 de lei acoperă eventualele cheltuieli neprevăzute, conform datelor din contractul publicat pe pagina de internet a municipalităţii, www.ploiesti.ro.
Cele trei societăţi au la dispoziţie 12 luni pentru finalizarea procesului de convertire. În contract se precizează că „furnizorul se obligă să livreze produsele şi să asigure prestarea serviciilor conexe prevăzute în caietul de sarcini, la standardele şi performanţele prezentate în propunerea tehnică (…) şi să furnizeze produsele la datele prevăzute prin graficul de livrare prezentat în propunerea tehnică. Furnizorul se obligă să despăgubească achizitorul împotriva oricăror reclamaţii şi acţiuni în justiţie în legătură cu produsele achiziţionate şi daune-interese, costuri, taxe şi cheltuieli de orice natură aferente”. Actul prevede şi penalităţi pentru nerespectarea graficului, furnizorul fiind obligat să achite 5.000 de lei pentru fiecare oră de întârziere, pentru primele 24 de ore, şi respectiv 150.000 de lei pentru fiecare zi suplimentară de întârziere.
Reprezentanţii Primăriei Ploieşti şi cei ai Transport Călători Express, operatorul de transport public din municipiu, susţin că această convertire va duce la reducerea emisiilor poluante, dar şi a costurilor de operare.
„Gradul de poluare al acestor autobuze este unul ridicat, ţinând cont de faptul că 15 dintre acestea sunt încadrate în norma de poluare EURO II, iar 35 în norma de poluare EURO III. În prezent, autobuzele puse în circulaţie de către TCE funcţionează cu Diesel, combustibil cu un grad ridicat de poluare şi care duce la costuri ridicate în momentul achiziţiei carburantului. Prin transformarea autobuzelor din funcţionare Diesel în funcţionare GPL, se urmăreşte în principal reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră şi orientarea spre autovehicule nepoluante”, se arată în expunerea de motive care a însoţit proiectul iniţial, aprobat de Consiliul Local Ploieşti.