Zeci de companii de stat sunt „o gaură neagră” pentru bugetul României, susține premierul Ilie Bolojan. Și promite că guvernul fie le va închide, fie le va reorganiza în așa fel încât să nu mai risipească fondurile publice. Nu există altă soluție, spun unii analiști. Alți economiști, dar și sindicatele, consideră că problema poate fi rezolvată prin îmbunătățirea managementului și depolitizare.
Douăzeci și șapte de companii de stat au capital propriu negativ, spune Ilie Bolojan, adică au datorii mai mari decât activele. Anul trecut au avut pierderi de două miliarde de lei și acumulează din trecut încă cinci miliarde. Se află acum pe o listă prioritară pentru măs
Ilie Bolojan, prim-ministru, a declarat în acest sens: ”Sunt cam 83 de companii care au plăți restante de 6,5 miliarde de lei. Au încasat peste 8 miliarde de lei subvenții și fiecare leu care se economisește din aceste subvenții l-am putea duce în sănătate, educație sau investiții. Cele care nu pot fi salvate trebuie închise. Cele care trebuie menținute, dar au pierderi, trebuie să-și îmbunătățească, să facă reformă”.
Multe companii nu au prezentat încă planuri de redresare și au termen până în decembrie să le prezinte, a anunțat șeful guvernului. Iar alte societăți mai mici nu mai desfășoară activitățile pentru care au fost înființate. Responsabilitatea pentru reforma acestora revine ministerelor și unui grup de lucru coordonat de vicepremierul Oana Gheorghiu. Potrivit datelor prezentate de guvern în vară, statul, inclusiv autoritățile locale, are în subordine 1.326 de companii, cu peste 250.000 de angajați.
Alexandru Bodislav, conferențiar univ. dr. în economie, a precizat: ”Probabil că o mie vor fi închise. Vor rămâne vreo 400 mari și late care vor aduce un profit statului, pentru că acela e scopul lor. Din păcate, multă lume va avea problemă să-și găsească un loc de muncă. E adevărat că, cumulat, vor fi vreo 20-30 de mii de oameni care vor avea de suferit. Ideea că Ilie Bolojan vine acum să zică că trebuie să le reformăm e o disperare, dezvoltată din faptul că efectiv nu reușesc să reducă cheltuielile bugetare”.
Pentru alți analiști, problema principală e că interesele de partid folosesc capitalul de stat ca sursă de venituri.
Mircea Coșea, analist economic, a concluzionat :” Societățile cu capital majoritar de stat nu sunt profitabile pentru că sunt prost conduse, au devenit din instrumente economice, instrumente de căpușare a statului. Ele nu pot fi lichidate în baza unei contabilități simple, de butic. În cazuri speciale, care merg până la războaie, ai nevoie de capital românesc, al statului român”.
Printre companiile de stat cu cele mai mari pierderi se numără angajatori importanți, precum Metrorex, Complexul Energetic Valea Jiului, Căile Ferate CFR SA sau CFR Marfă. Managementul defectuos e problema, spun sindicaliștii, dar și autoritățile centrale și locale, care au neglijat ani de zile companiile pe care le au în subordine, fără consecințe.
Horațiu Raicu, secretar general, Blocul Național Sindical, are însă un alt punct de vedere: ”Nu poți să vii să spui că ele înregistrează pierderi. Metrorexul… oare Ministerul Transporturilor de ce nu s-a implicat? Nu au văzut că sporurile de subteran le luau toți? Dacă în OUG 109 era prevăzută și responsabilitatea celor care conduc, poate nu ajungeam în această situație”.
Guvernul a găsit o soluție în cazul CFR Marfă, care avea pierderi de peste 320 de milioane de lei anul trecut. A fost înființată o nouă companie, Carpatica Feroviar, care să preia CFR Marfă, inclusiv angajații. România este obligată să finalizeze reforma numirilor de șefi profesioniști la companiile de stat ca să deblocheze fonduri din PNRR.