N. Dumitrescu

Numărul mare de prahoveni, în mod special din rândul persoanelor care vor să-și păstreze calitatea de coasigurat, și care în noile condiții impuse de modificările intrate în vigoare de la 1 septembrie a.c. trebuie să achite contribuțiile la sănătate după care, conform procedurii, trebuie să se adresese și Casei de Asigurări de Sănătate (CAS) Prahova pentru luarea în evidență, a determinat conducerea instituției să extindă programul de lucru al compartimentului care gestionează calitatea de asigurat. Astfel, prin intermediul unui comunicat de presă, CAS Prahova a făcut public faptul că ” În conformitate cu modificările legislative introduse în Legea 141/2025, pentru persoanele care au depus Declarația Unică privind impozitul pe venit și contribuțiile sociale datorate de persoanele fizice la ANAF, programul de lucru al compartimentului care gestionează calitatea de asigurat a fost prelungit, de luni până vineri, în intervalul orar 8.00 – 20.00”. Pe de altă parte, pentru a evita deplasarea la sediul din Ploiești, de pe strada Praga, reprezentanții CAS Prahova le recomandă prahovenilor ca să aleagă varianta cea mai simplă de transmitere a documentelor, și anume prin intermediul online. ”Recomandăm ca Declarația Unică, însoțită de dovada plății primei tranșe de 25%, să fie transmisă la următoarele adrese de e-mail: evidenta@casph.ro; evidenta1@casph.ro. Această procedură are scopul de a simplifica și accelera validarea calității de asigurat, eliminând necesitatea deplasării la ghișeele instituției”, se mai menționează în comunicatul de presă menționat. De adăugat faptul că prelungirea programului de lucru și precizările CAS Prahova au fost făcute, așa cum v-am mai menționat în ziarul nostru, în contextul în care de la data 1 septembrie 2025 au intrat în vigoare noi reglementări în ceea ce privește calitatea de coasigurat în domeniul asigurărilor de sănătate. Mai exact, potrivit noilor prevederi, după 1 septembrie 2025, persoanele coasigurate își pot menține calitatea de asigurat în situația în care persoana asigurată care îi are în întreținere va depune declarația unică la ANAF și va plăti 25% din contribuția calculată la 6 salarii minim brute pe economie (echivalentul a 607,5 lei), iar restul de 75% până la data de 25 mai 2026 (1.822,5 lei) sau pot face acest demers în nume propriu. Declarația unică se poate depune atât în sistem online, prin intermediul Spațiului Public Virtual (SPV), cât și în format fizic, la sediul unității fiscale de care aparține fiecare persoană, în funcție de adresa de domiciliu, iar după înregistrarea Declarației unice și plata contribuției persoana în cauză trebuie să transmită dovada acestor demersuri și la CAS Prahova. Potrivit informațiilor primite de la CAS Prahova, dintre cele peste 650.000 de persoane coasigurate existente la nivel național – soț, soție fără venituri proprii, părinți fără venituri – care s-au aflat în întreținerea unei persoane asigurate, potrivit unei situații valabile la începutul lunii iulie a.c., 24.580 erau din Prahova, încă de luna trecută, la sediul instituției din Ploiești prezentându-se, zilnic, peste 100 de persoane care au dorit să facă dovada plății contribuției în noile condiții impuse de lege, în vederea validării calității de asigurat.