În 2024, o familie din România a cheltuit, în medie, aproximativ 830 de euro pentru a mânca în oraș, ceea ce înseamnă un total de aproape 6,2 miliarde de euro la nivel național, o sumă de peste 5 ori mai mare decât acum un deceniu, arată un studiu Colliers, preluat de Mediafax.
România are al treilea cel mai rapid avans din lume în ceea ce privește cheltuielile pentru mesele în oraș, după Turkmenistan și China, dintr-un eșantion de aproape 80 de țări analizate din Europa, Asia și America de Nord, potrivit datelor Oxford Economics citate de Colliers. În opinia experților Colliers, creșterea reflectă un nivel mai ridicat de trai, urbanizarea accelerată și schimbarea de generații, toate cu efecte directe asupra comportamentului de consum și, implicit, asupra pieței imobiliare.
„Deși este o creștere semnificativă față de 2010, România rămâne în continuare în urma altor țări din regiune, ca sumă netă cheltuită, ca să nu mai vorbim de Europa de Vest. De exemplu, o familie din Ungaria cheltuie anual în jur de 2.000 de euro, iar una din Cehia – aproape 1.700 de euro. O posibilă explicație ar fi că România are încă una dintre cele mai mari populații rurale din Europa, ceea ce are un efect negativ asupra mediei. Totuși, diferența reală dintre un bucureștean, clujean sau timișorean și un locuitor din Budapesta, Brno sau Praga – când vine vorba de venituri sau de cheltuieli – este mai mică decât par să indice aceste cifre”, explică Liana Dumitru, director Retail Agency la Colliers.
Creșterea de peste cinci ori a sumelor alocate pentru mesele în oraș depășește cu mult rata inflației și reflectă o schimbare clară în comportamentul de consum al românilor.
Tinerii sunt mai deschiși să experimenteze, să exploreze gusturi noi și să transforme masa în oraș într-o formă de socializare, de răsfăț sau de descoperire. Mâncatul în oraș nu mai este un lux ocazional, ci devine tot mai mult parte din stilul de viață urban.