N. Dumitrescu

Prahovenii care, în ultima perioadă de timp, inclusiv în primele luni ale acestui an, au solicitat emiterea unui nou act de identitate au primit documente al căror termen de valabilitate este același în cazul tuturor persoanelor – respectiv 3 august 2031- iar pentru acest fapt există o explicație. Potrivit informațiilor primite, ieri, de la directorul Serviciului Public Local Comunitar de Evidență a Persoanelor (SPLCEP) Ploiești, Cristina Gîdiuță, acest lucru se datorează faptului că, de la data începerii derulării proiectului ce vizează eliberarea cărții electronice de identitate – 2 august 2021 – și până la punerea în practică a acestuia la nivelul întregii țări, toate cărțile de identitate simple vor fi emise cu termen maxim de valabilitate 3 august 2031. Așa cum ni s-a precizat, acest termen maxim de valabilitate este reglementat printr-o serie de acte legislative emise de către organismele europene, privind consolidarea securității cărților de identitate ale cetățenilor UE și a documentelor de ședere eliberate cetățenilor și membrilor de familie ai acestora care își exercită dreptul la liberă circulație, pe care și România trebuie să le respecte, ca stat european. ”În concluzie, pentru actele de identitate emise în această perioadă, și care ar fi trebuit să fie valabile 10 ani, s-a stabilită ca dată de expirare ziua de 3 august 2031 – dată la care se încheie perioada de tranziție la noul format de acte de identitate, respectiv cartea electronică de identitate”, reiese din informațiile primite de la directorul SPLCEP Ploiești. De precizat și faptul că, potrivit informațiilor Ministerului Afacerilor Interne, în România, la Cluj – unde s-a pus în aplicare un proiect pilot – pe data de 2 aprilie a.c. a fost înmânată titularului prima carte electronică de identitate din România, punerea în circulație la nivel național urmând să se realizeze în mod gradual. Principalele beneficii ale cărții electronice de identitate sunt: dimensiune standardizată, similară cardurilor bancare, conform normelor europene; elemente avansate de securitate, care asigură protecție împotriva falsificării și a furtului de identitate; posibilitatea utilizării ca document de călătorie; acces facil la servicii electronice și posibilitatea utilizării pentru semnătura electronică. Datele înscrise în cartea electronică de identitate (CEI) sunt următoarele: în format tipărit – nume, prenume, cetățenie, data nașterii, sex, imaginea facială, CNP, semnătura olografă; în format electronic – toate datele tipărite, la care se adaugă prenumele părinților, domiciliul, impresiunile papilare a două degete ale titularului și certificate digitale pentru autentificare sau semnătură electronică, cu mențiunea că impresiunile papilare înscrise vor fi șterse ireversibil, ulterior, din baza de date a autorității care realizează imprimarea, procedură similară cu cea aplicată în cazul pașaportului electronic. Emiterea CEI este considerată o etapă semnificativă în procesul de digitalizare a administrației publice, scopul fiind servicii publice mai rapide și mai sigure, proces de digitalizare care se pune în aplicare la nivelul tuturor instituțiilor de la nivel național, inclusiv în Prahova, responsabile cu eliberarea actelor de identitate și stare civilă. De altfel, așa cum v-am mai informat, în cadrul acestui proces de digitalizare, deja Serviciul Public Local Comunitar de Evidență a Persoanelor Ploiești emite certificate de stare civilă într-un format nou, standardizat, având în vedere punerea în aplicare a Serviciului Informatic Integrat de Evidență a Actelor de Stare Civilă (SIIEASC). Astfel, cetățenii/aparținătorii primesc certificate de stare civilă de naștere, căsătorie și deces tipărite în format nou, conform normelor metodologice de aplicare unitară a dispozițiilor în materie de stare civilă. Implementarea SIIEASC se realizează etapizat, astfel că, în cursul anului 2025, se vor elibera, în format nou, și certificate de divorț pe cale administrativă, certificate duplicate, extrase multilingve ale actelor de stare civilă, adeverințe privind statutul civil. De asemenea, fără să se știe deocamdată și când anume, acest proces de digitalizare va include și eliberarea cărții electronice de identitate.