V. Stoica
Consilierii județeni au adoptat, în unanimitate, în cadrul unei ședințe extraordinare derulate luni seară, un proiect de modificare a unei hotărâri din anul 2023, prin care s-a aprobat contractarea și garantarea unei finanțări rambursabile interne în valoarea de 150.000.000 lei, cu o maturitate de 10 ani, precum și a listei obiectivelor de investiții de interes public județean care vor beneficia de fonduri din acest credit.
Astfel, la inițiativa președintelui Consiliului Județean Prahova, Virgiliu Nanu, din împrumut vor fi finanțate sau confinanțate lucrările de la varianta ocolitoare a orașului Mizil (45 de milioane de lei), a variantei ocolitoare a comunei Păulești (50 de milioane de lei), reabilitarea podului peste râul Prahova pe DJ 147, care face legătura între Gherghița și Drăgănești (25 de milioane de lei) și construirea unui pod peste râul Teleajen, pe DJ 102 B, la Drajna (30 de milioane de lei).
Cele patru obiective de infrastructură rutieră sunt extrem de necesare pentru dezvoltarea afacerilor locale, prin creșterea accesibilității către comunitățile din zonele vizate. Potrivit hotărârii aprobate de consilierii județeni, prin accesarea împrumutului, proiectele aflate pe lista cu priorități de investiții vor fi finalizate în avans, iar de aceste proiecte va beneficia comunitatea locală.
Conform Strategiei de dezvoltare a județului, una din prioritățile Consiliului Județean Prahova o constituie reabilitarea și modernizarea drumurilor și podurilor județene, asigurându-se astfel creșterea gradului de siguranță a circulației.
Varianta ocolitoare Mizil
Consiliul Județean Prahova are în implementare, la stadiul de execuție, obiectivul de investiții „Variantă ocolitoare Mizil”, finanțat prin Programul Național de Investiții Anghel Saligny. Astfel, ținând cont de Acordul Contractual nr.13091/31.05.2023 încheiat între UAT Județul Prahova prin Consiliul Județean Prahova în calitate de beneficiar și asocierea SC VALLYS DECO SRL (lider de asociere) – SC DRUM CONCEPT SRL – SC ROSOCONS Construct SRL – SC DINENG DEV, al cărui termen de finalizare a execuției este luna mai 2025, a fost necesară alocarea sumei pentru terminarea lucrărilor – 45 de milioane de lei.
Podul de la Malamuc
Pe de altă parte, modernizarea și reabilitarea infrastructurii locale este necesară în vederea asigurării unei rețele de transport rutier sigure și operaționale. În acest sens, în atenția CJ Prahova se află și obiectivul de investiții “Reabilitare pod peste râul Prahova pe DJ147, km 5+360, Malamuc, comuna Gherghița, județul Prahova”. Drumul județean DJ 147 asigură legătura între satele Hătcărău (comuna Drăgănești), Malamuc și Gherghița (comuna Gherghița) și traversează râul Prahova, în extravilanul satului Malamuc, fiind o variantă de legătură către județul Ialomița. Podul a fost construit în anul 1960, grinzile cu zăbrele metalice fiind refolosite de la un pod peste Dunăre dezafectat. Conform Raportului de Expertiză Tehnică elaborat în anul 2018 și actualizat în anul 2022, degradările constatate pot determina producerea unor accidente rutiere grave și impun restricționarea circulației rutiere definitiv.
Reabilitarea podului va avea un impact social major pozitiv, prin asigurarea mai rapidă a accesului vehiculelor de intervenție, accesibilitatea locuitorilor din zonă și punerea în siguranță a participanților la trafic, astfel încât din împrumutul de 150 de milioane de lei, 25 de milioane vor merge către acest obiectiv.
Pod la Drajna, pe DJ 102B
Obiectivul de investiții “Construire pod peste râul Teleajen, pe DJ102B, km 1+700, Drajna”. Drumul județean DJ 102B se desprinde din DN 1A din orașul Vălenii de Munte și asigură conexiunea rutieră cu DN 10 (limită cu județul Buzău). La intrarea în comuna Drajna, râul Teleajen este traversat de un pod construit în 1935, cu sprastructura alcătuită din 4 bolți din beton. Asupra podului nu au fost efectuate lucrări de intervenție majore, doar consolidarea radierelor și unele lucrări de întreținere. Pentru menținerea continuității drumului județean, au fost luate măsuri de siguranță rutieră, prin dirijarea circulației de tranzit alternativ și semaforizat. În luna martie 2022 s-a elaborat Expertiza Tehnică de specialitate, prin care au fost identificate o serie de defecte și degradări majore, podul fiind într-o stare tehnică nesatisfăcătoare. Pentru a corespunde din punct de vedere tehnic și calitativ exigențelor normelor și standardelor aflate în vigoare, cât și pentru asigurarea continuității drumului județean DJ 102B, este necesară construirea unui pod nou și refacerea podului existent cu scopul de a-l folosi pentru circulația pietonală.
Valoarea propusă pentru acest obiectiv este de 30 de milioane de lei.
Varianta ocolitoare Păulești
Îmbunătățirea rețelei de drumuri de interes județean prin realizarea variantei ocolitoare Păulești – categorie drum județean – este deosebit de importantă pentru județ în ceea ce privește atragerea și menținerea investițiilor în zonă, dezvoltarea economico-socială și dezvoltarea echilibrată a regiunii din care face parte acest drum, prin scoaterea în special a traficului greu din comuna Păulești.
Localitatea Păulești se află în vecinătatea nordică a municipiului Ploiești, pe malul stâng al râului Teleajen prin partea de sud vest a comunei trece drumul național DN 1, care leagă Ploieștiul de Brașov. Din DN 1, pe teritoriul comunei Păulești se ramifică drumul județean DJ 155, care asigură accesul spre drumul național. La Păulești, DJ 155 se termină în drumul județean DJ 102 care leagă spre sud de Ploiești și spre nord de Plopeni, Dumbrăvești, Vărbilău, Slănic și Izvoarele.
Prin comună trece și calea ferată Buda – Slănic. În aceste condiții, infrastructura rutieră existentă nu asigură condițiile necesare de deplasare din punctul de vedere al capacitații de transport și al gradului de siguranță. Realizarea centurii este relevantă pentru îmbunătățirea infrastructurii de transport. Traseul drumului va avea o lungime de 9,184 km, o lățime parte carosabil 7,50 metri, trei intersecții giratorii cu DJ 102, DJ 155 și DJ 100 F, trei poduri la km 2+090 peste pârâul Dâmbu, km 4+790 peste Valea Surlei, km 8+220 peste canal ANIF și un pasaj peste CF la km 5+680. Valoarea propusă pentru acest obiectiv este de 50 de milioane de lei, pentru cofinanțarea proiectului „Varianta ocolitoare Păulești ”, obiectiv de investiții ce se derulează prin Programul Național de Investiții „Anghel Saligny”.