Nivelul de trai, condiţiile de muncă, de educaţie, sănătate sau recunoaşterea dreptului de proprietate sunt principalele nemulţumiri pe care cetăţenii le expun în petiţiile trimise Avocatului Poporului anul trecut. Avocatul Poporului a prezentat, ieri, raportul de activitate al instituţiei pe anul 2024, context în care a fost prezentat, printre altele, volumul de petiţii primite, dar şi nemulţumirile constatate din petiţiile transmise de cetăţeni.
„În principal, activitatea noastră constă în a primi şi soluţiona petiţiile depuse de orice persoană fizică, indiferent de cetăţenia acesteia, care consideră că drepturile sale au fost încălcate de administraţia publică, centrală şi locală. În 2024 au fost primite peste 12.000 de petiţii. Pentru a soluţiona orice petiţie avem la îndemână câteva proceduri, tipice unui mediator, schimburi de adrese cu respectivele autorităţi, discuţii telefonice, anchete pentru lămurirea unor aspecte şi emiterea unor recomandări”, potrivit rezumatului Raportului de activitate pe anul 2024, citat de TVRInfo. Raportul mai arată că Avocatul Poporului nu are posibilitatea de a sancţiona pe cineva.
„Nu avem posibilitatea de a decide noi în locul respectivei autorităţi administrative şi nici de a sancţiona pe cineva, nici măcar atunci când autorităţile ignoră solicitările noastre şi pur şi simplu nu ne răspund (spre deosebire de alte instituţii similare din lume care au dreptul să sancţioneze autoritatea care nu cooperează, de exemplu cazul Ombudsmanului spaniol, Defensor del Pueblo, de unde am împrumutat şi noi denumirea). Este însă corect să recunoaştem că, în marea majoritate a cazurilor, relaţia cu administraţia publică, mai ales cea locală, este bună şi foarte bună, iar intervenţia şi prezenţa instituţiei noastre îi ajută pe mulţi din administraţie să înţeleagă cum trebuie să procedeze astfel încât drepturile persoanelor să fie respectate”, se arată în raport. Conform documentului, instituţia s-a sesizat din oficiu anul trecut de peste 3.600 de ori.
„Noi putem să ne sesizăm din oficiu, atât pe cazuri individuale, cât şi pe cele care vizează o categorie de persoane sau probleme sistemice. Anul trecut au fost peste 3.600 astfel de sesizări la nivelul întregii instituţii, adică la sediul central şi la cele 15 birouri teritoriale. Pentru a ne putea sesiza din oficiu este necesar să aflăm despre o anume situaţie, ceea ce se întâmplă de cele mai multe ori în urma unei semnalări din presa centrală sau locală, mai rar din reţelele sociale şi foarte rar în urma semnalărilor din partea unei organizaţii neguvernamentale. În ce priveşte modalitatea de soluţionare a acestor sesizări din oficiu, ea este aceeaşi ca în cazul petiţiilor”, se explică în raport.
De asemenea, Avocatul Poporului primeşte anual cam 1.200-1.300 de petiţii prin care se solicită să se adreseze Curţii Constituţionale pe diferite texte de lege, de foarte multe ori chiar „fără argumente”, sau împotriva unor soluţii ale instanţelor de judecată, ceea ce este „categoric imposibil” şi unii din cei care se adresează lansează „tot felul de acuzaţii, pe cât de dure, pe atât de nefondate”.
Avocatul Poporului evidenţiază că „principala concluzie” pe care a tras-o din petiţiile primite în 2024 priveşte nemulţumirea în legătură cu nivelul de trai, condiţiile de muncă, de educaţie, sănătate, recunoaşterea dreptului de proprietate, respectarea drepturilor de pensie ori de alte asigurări sociale.
Acasă Actualitate Avocatul Poporului: Nemulţumirea în legătură cu nivelul de trai sau de sănătate...