Peste o treime dintre elevi sunt afectaţi de analfabetismul numeric, iar 16% dintre aceştia întâmpină dificultăţi semnificative, arată primul Raport Naţional privind Alfabetizarea Numerică prezentat ieri de Asociaţia pentru Valori în Educaţie (AVE România) şi Brio, potrivit Agerpres și News.ro.
Conform raportului, care a analizat populaţia şcolară din toate ciclurile de învăţământ, primar, gimnazial şi liceal, analfabetismul numeric se plasează la peste o treime (36%) dintre elevi, cu aproape 16% având dificultăţi marcante.
Literaţia numerică reprezintă capacitatea de a înţelege, interpreta şi utiliza informaţii matematice în diverse contexte ale vieţii cotidiene, profesionale şi sociale.
Raportul arată că analfabetismul numeric creşte constant, de la o medie de 25% la clasele primare, la o medie de 36% la clasele gimnaziale şi de 46% la clasele liceale.
Băieţii prezintă, în general, un nivel mai bun de funcţionalitate numerică faţă de fete, diferenţa menţinându-se constantă de la un ciclu şcolar la altul.
„S-au observat diferenţe crescute ale analfabetismului funcţional numeric în funcţie de mediul de provenienţă. Astfel, elevii din mediul rural prezintă cele mai ridicate niveluri de analfabetism numeric, cu 58,16%, în timp ce elevii din urbanul mare înregistrează cele mai scăzute niveluri, de 22,23%. În ciclul primar, analfabetismul numeric este deja foarte ridicat în rural (42,86%), comparativ cu urbanul mare (15,45%). Diferenţele persistă şi se accentuează pe măsură ce elevii avansează în ciclurile următoare, de gimnaziu şi liceu”, mai arată raportul.
Rezultatele mai evidenţiază şi o corelaţie strânsă între statutul socio-economic şi nivelul de funcţionalitate numerică.
Astfel, elevii din categoria cu cel mai crescut statut prezintă cele mai scăzute procente de analfabetism numeric, în timp ce elevii din categoria cu cel mai scăzut statut socio-economic au cel mai ridicat nivel de analfabetism numeric, cu diferenţe marcante între extreme.
În dezvoltarea testului au fost definite cinci mari domenii de evaluare, care sunt comune tuturor nivelurilor şcolare: algebră, statistică, geometrie, măsurare, proprietăţi ale numerelor. Pentru fiecare domeniu şi subdomeniu şi pentru fiecare ciclu de învăţământ au fost realizaţi aproximativ 100 de itemi – mai exact, un total de 6.681 de itemi. Fiecare item a fost expus de cel puţin 30 de ori (majoritatea de 70-80 ori) pentru analiza statistică.
Pilotarea a implicat administrarea itemilor la un eşantion de 9.719 participanţi, selectaţi prin eşantionare stratificată proporţională dintr-un set iniţial de aproximativ 16.000 de administrări ale testului.
Cele aproape 16.000 de administrări ale testului au fost realizate în perioada octombrie – decembrie 2024, la nivel naţional, în baza unei eşantionări care a vizat aproape 600 de şcoli din întreaga ţară. Distribuţia dintre fete şi băieţi a fost echilibrată în mod deliberat, asigurând o proporţie de 50% – 50%, iar distribuţia demografică a acoperit toate cele 8 regiuni de dezvoltare ale României.
Acasă Actualitate Raport naţional: Peste o treime dintre elevi sunt afectaţi de analfabetismul numeric