Anul trecut, exporturile și importurile României au cunoscut schimbări în privința principalilor parteneri comerciali. La exporturi, Franţa a devansat Ungaria, urcând de pe locul 4 pe locul 3, iar Turcia a devansat Spania, urcând de pe locul 9 pe locul 8. În privința importurilor, Ungaria a devansat Bulgaria, urcând de pe locul 4 pe locul 3, China a devansat Bulgaria, urcând de pe locul 6 pe locul 5, bulgarii coborând de pe locul 3 pe locul 7 ca parteneri comerciali, potrivit datelor publicate de INS în Anuarul Statistic de comerț international și preluate de Hotnews.
„În Anuar putem identifica forţa economiei românești, măsurată prin ceea ce poate oferi partenerilor externi din surplusul rămas după asigurarea cererilor pieţei interne, adică exporturile, și prin ceea ce preia de la aceștia pentru a-și asigura dezvoltarea, producţia și consumul intern, adică importurile.
Tot prin el, urmărind identitatea partenerilor și intensitatea schimburilor cu aceștia, avem, fără nevoia altor analize, dovada formală, cantitativă, a apartenenţei României la familia Uniunii Europene – către care converg aproape trei sferturi dintre exporturile și importurile României (în anul 2023, 72,6% din total exporturi și 73,3%, din total importuri).
În sfârșit, pentru a nota și un indicator de intensitate pentru comerţul internaţional cu bunuri al României în anul 2023, să reţinem că acesta a trecut considerabil pragul de două sute miliarde euro (peste 93 miliarde euro exporturi și peste 122 miliarde euro importuri)”, explică președintele INS, Tudorel Andrei.
În anul 2023, cele mai importante 10 pieţe de export au reprezentat 64,0% din totalul exporturilor României, în timp ce primele 10 ţări partenere la import au realizat 68,3% din totalul importurilor, se mai arată în document. În ceea ce priveşte ierarhia principalilor parteneri comerciali ai României, Germania şi Italia îşi păstrează şi în anul 2023 poziţiile de lideri ai acestei ierarhii, cumulând o pondere de aproape 30% în comerţul internaţional al României.