Camera Deputaţilor a adoptat, ieri, ca for decizional, proiectul care reglementează traseele pedestre de interes naţional în scop recreativ, înregistrându-se 243 de voturi “pentru” şi trei abţineri, potrivit Agerpres.
Proiectul, iniţiat de parlamentarii PSD Marcel Ciolacu şi Alfred Simonis, “reglementează metodologia de amenajare, administrare şi conservare a traseelor pedestre de interes naţional în scop recreativ, având ca obiectiv promovarea şi valorificarea patrimoniului natural şi cultural-istoric al României pe plan naţional şi internaţional, cu accent pe zonele rurale, pentru dezvoltarea unui turism durabil şi în vederea stimulării dezvoltării economice locale şi regionale”.
Potrivit actului normativ, accesul persoanelor care doresc să parcurgă pedestru orice sector al unui traseu de interes naţional, aflat pe terenuri sau drumuri de exploatare agricolă sau forestieră aflate în proprietate publică a statului, este garantat.
În cazul în care anumite sectoare ale unui traseu de interes naţional au un regim juridic special, accesul se face numai cu respectarea prevederilor legale speciale.
Atestarea traseului de interes naţional se face de către Ministerul Economiei, Antreprenoriatului şi Turismului, la solicitarea iniţiatorului, iar ordinul ministrului se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I. Printre condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească un astfel de traseu pentru a fi atestat se află ca acesta să străbată cel puţin opt judeţe şi să aibă o lungime de cel puţin 500 km, cu excepţia celor care traversează sau se învecinează cu situri naturale ale patrimoniului natural universal de sub egida UNESCO, care trebuie să aibă cel puţin 200 km. De asemenea, traseul de interes naţional trebuie să străbată mediul rural şi natural al României în proporţie de cel puţin 70% din lungimea traseului şi să includă monumente istorice, situri arheologice, situri naturale ale patrimoniului natural universal de sub egida UNESCO, arii naturale protejate.
Totodată, iniţiatorul traseului trebuie să facă dovada existenţei acordurilor prevăzute, precum şi a unui ghid care să cuprindă harta şi alte elemente de identitate vizuală ale traseului de interes naţional, informaţii privind infrastructura acestuia, profilul cu diferenţe de nivel, spaţii de cazare şi alte informaţii turistice.
Sectoarele de traseu care străbat terenuri proprietate privată pot fi incluse în traseul de interes naţional numai cu acordul scris al titularilor dreptului de proprietate. Sectoarele de traseu care străbat terenuri proprietate publică pot fi incluse în traseul de interes naţional numai cu acordul scris al titularilor dreptului de proprietate/administrare/concesiune.
Actul normativ prevede sancţiuni cu închisoare de la trei luni la un an sau cu amendă pentru cei care distrug, degradează sau aduc în stare de neîntrebuinţare elementele de traseu, precum şi pentru cei care îndepărtează sau mută, fără drept, aceste elemente.
De asemenea, vor fi sancţionate cu amenzi de la 1.000 lei la 2.500 lei persoanele fizice şi cu amenzi de la 5.000 lei la 7.500 lei persoanele juridice care nu respectă obligaţiile de administrator, împiedică accesul pe traseu, împiedică activităţile de marcare sau semnalizare a traseelor, de întreţinere şi monitorizare a stării marcajelor şi a altor amenajări de pe traseele sau porţiunilor de traseu de interes naţional.