Rodica Paraschiv
Deputat PSD Prahova

Sărbătorim, pe 14 septembrie, Ziua Națională a Constructorului, instituită printr-o lege intrată în vigoare în ianuarie 2019, an în care a și fost celebrată pentru prima oară.
O zi care amintește de data la care, în anul 1895, a fost inaugurat Podul ”Regele Carol I”, redenumit „Anghel Saligny”, după numele proiectantului şi executantului celei mai mari construcţii de profil la acea dată din Europa şi a treia din lume. Cinci ani (1890-1895) a durat construirea podului de peste Dunăre, între Fetești și Cernavodă. Doar cinci ani pentru a ridica o lucrare de artă devenită simbol al ingineriei românești atât în țară, cât și în Europa.
Ce ne lipsește acum să mai realizăm asemenea structuri impresionante? Poate doar materialele de construcții și forța de muncă destul de greu de găsit în anul 2024! Avem specialiști, avem constructori experimentați care ar putea să desăvârșească adevărate lucrări de artă, clădiri impresionante în conformitate cu standardele actuale, autostrăzi și drumuri expres, tuneluri și viaducte.
Dar, dacă odată România nu ducea lipsă de producători de materiale de construcții, în ultimii ani – de când s-a intensificat în special activitatea în infrastructura rutieră, datorită marilor proiecte aflate în derulare cu fonduri europene – situația a devenit aproape critică.
Responsabilii din Transporturi o recunosc, o afirmă ministrul Sorin Grindeanu, o spune și șeful CNAIR, Cristian Pistol. Ambii au atras atenția, recent, asupra pericolului reprezentat de întârzieri în lucrările mari de infrastructură tocmai din cauza penuriei de materiale de construcții. Ce este de făcut, în contextul în care cererea de materiale este în creștere, dată fiind necesitatea finalizării drumurilor de viteză aflate acum pe ultima sută de metri? La nivel guvernamental, prin Ministerul Economiei, condus de prahoveanul Radu Oprea, există deja scheme de sprijin pentru susținerea producătorilor de materiale de construcții și creșterea capacităților, astfel încât să nu existe blocaje în implementarea proiectelor majore de investiții în infrastructură, clădiri rezidențiale sau publice.
Nu trebuie să uităm, însă, nicio clipă importanța de ieri, de azi și de mâine a profesiei de constructor. Suntem înconjurați de rezultatele muncii lor, trăim, lucrăm, studiem în clădiri ieșite din mâinile constructorilor, circulăm pe drumuri și căi ferate, ne mândrim cu structuri edificate cu sudoarea frunții înaintașilor noștri.
Eu, în calitate de inginer constructor, ca vicepreședinte al Comisiei Naționale de Urmărire a Comportării in situ a Construcţiilor, dar și ca membru al Comisiei pentru Transporturi și Infrastructură din Camera Deputaților, sunt mândră că aparțin acestei clase profesionale și voi respecta întotdeauna constructorii fără de care, practic, nimic nu ar exista: nici clădiri, nici drumuri sau căi ferate, nici poduri sau viaducte, nici infrastructuri de utilități.
Pentru că mâine este 14 septembrie, de ziua lor, le doresc din inimă tuturor constructorilor români multă sănătate, putere și dragoste de muncă și ”La mulți ani”!